Contacteaza-ne acum!

0726.380.525

office@psihocabinetmarinasasu.ro

"Totul poate fi si altfel!" - Alfred Adler

Articole recente

vezi toate articolele
Nov 8, 2016

Poveste terapeutică pentru copiii cărora le este frică de întuneric



A fost odată un baiețel căruia îi era tare frică de întuneric. De fiecare dată când se lăsa seara și mama lui îi pregătea patul de somn, copilul începea să plângă. Știa că iar o să fie singur, în întuneric. Chiar dacă părinții îi lăsau veioza de lângă pat aprinsă, chiar dacă stăteau cu el până când se așeza în pat, de fiecare dată se trezea în somn cu lumina stinsă și începea să țipe. Adormea numai când ajungea iar în patul părinților și dormea cu ei. Dimineața, trezirea copilului era un adevărat coșmar pentru toți. Părinții erau obosiți, iar cel mic nu reușea să-și deschidă ochii și să-l alunge pe moș Ene.

Într-o noapte, când copilul iar se trezi din somn speriat că e singur în întuneric, nu mică i-a fost mirarea să observe o mică steluță pe cer, de pe geamul din cameră. O steluță care strălucea și părea că vrea să vorbeasca cu el.

-    De ce ți-e frică de întuneric? Îl întrebă steluța pe copil.

-    Pentru că pot să apară monștrii și să-mi facă rău, răspunse copilul.

-    De ce ar vrea cineva să-ți facă ție ceva rău? Ai greșit cu ceva?

-    Nu, părinții chiar îmi spun că sunt cuminte, la fel și ceilalți, mă laudă, spuse copilul.

-    Și atunci, de ce crezi că ți-ar vrea răul cineva în noapte?

-    Nu știu.

-   Noaptea n-ar trebui să-ți fie frică deloc, chiar dacă este întuneric. Soarele e obosit după o zi întreagă de muncă de aceea se duce la culcare, deodată cu tine. Însa el își lasă paznici vrednici pe cer care să-i ajute pe oameni să se descurce în noapte, spuse steluța. În plus, fiecare dintre noi, steluțele de pe cer, suntem noapte de noapte alături de copii, să le veghem somnul și să avem grijă ca nimic rău să nu li se poată întâmpla.

-    Tu ești prietena mea? Întrebă copilul. Ți-a cerut Soarele să ai grijă de mine?

-    Sigur că da, răspunse steluța. Numai că tu, de fiecare dată ești atât de fricos și înspăimântat când rămâi singur în noapte, încât nu te-ai uitat măcar o dată pe cer să vezi că eu apar de fiecare dată ca să te protejez și să-ți fiu aproape. I-am spus Soarelui de frica ta și astfel mi-a dat în această seară puterea de a vorbi. Și vreau să-ți spun că nu trebuie să-ți fie frică noaptea. Eu voi fi mereu lângă tine și-ți voi veghea somnul. Eu îți voi fi aproape și-ți voi aduce numai vise frumoase și liniștite. Chiar dacă în celelalte seri n-am să-ți mai pot vorbi, spuse steluța, să știi că tu poți să-mi spui  orice. Te voi asculta și-ți voi răspunde prin licăririle mele.

-    Asta înseamnă că suntem prieteni? Întrebă copilul.

-    Cu siguranță, da.

-    Pentru totdeauna?

-    Da, răspunse steluța.

-    Și vei fi mereu lângă mine seara?

-    Exact. De aceea atunci când simți că îți este frică în intuneric, amintește-ți că eu sunt lângă tine și am grijă de tot ce ți s-ar putea întâmpla. Și acum, fugi la somn. Mâine mergi la grădiniță.

-    Îți mulțumesc că ești lângă mine. Promit să încerc să nu-mi mai fie frică de întuneric, spuse copilul.

Din acea seară, copilului nu i-a mai fost frică să meargă la culcare. A cerut chiar să i se inchidă veioza pentru a putea vedea mai bine pe geam, steluța. Îi spunea în fiecare seară somn ușor, înainte de a-i transmite câteva din gândurile lui. Îi povestea faptele bune pe care le-a făcut pe parcursul zilei, își recunoștea greșelile și adormea apoi împăcat că are un prieten care îl poate proteja indiferent de ce s-ar putea întâmpla.

 

 

Sep 28, 2016

În ziua în care m-am iubit cu adevărat

 

 

charlie-chaplin”În ziua în care m-am iubit cu adevărat, am înțeles că în toate împrejurările, mă aflam la locul potrivit, în momentul potrivit.

Și atunci, am putut să mă liniștesc.

Astăzi, știu că aceasta se numește … Stimă de sine.

În ziua în care m-am iubit cu adevărat, am realizat că neliniștea și suferința mea emoțională nu erau nimic altceva decât semnalul că merg împotriva convingerilor mele.

Astăzi, știu că aceasta se numește … Autenticitate.

În ziua în care m-am iubit cu adevărat, am încetat să doresc o viață diferită și am început să înțeleg că tot ceea ce mi se întâmplă, contribuie la dezvoltarea mea.

Astăzi, știu că aceasta se numeste … Maturitate.

În ziua în care m-am iubit cu adevărat, am început să realizez că este o greșeală să forțez o situație sau o persoană, cu singurul scop de a obține ceea ce doresc, știind foarte bine că nici acea persoană, nici eu însumi nu suntem pregătiți și că nu este momentul …

Astăzi, știu că aceasta se numește … Respect.

În ziua în care m-am iubit cu adevărat, am început să mă eliberez de tot ceea ce nu era benefic … persoane, situații, tot ceea ce îmi consuma energia. La început, rațiunea mea numea asta egoism.

Astăzi, știu că aceasta se numește … Amor propriu.

În ziua în care m-am iubit cu adevărat, am încetat să-mi mai fie teamă de timpul liber și am renunțat să mai fac planuri mari, am abandonat mega-proiectele de viitor.

Astăzi fac ceea ce este corect, ceea ce îmi place, când îmi place și în ritmul meu.

Astăzi, știu că aceasta se numește … Simplitate.

În ziua în care m-am iubit cu adevărat, am încetat să mai caut să am întotdeauna dreptate şi mi-am dat seama de cât de multe ori m-am înșelat.

Astăzi, am descoperit … Modestia.

În ziua în care m-am iubit cu adevărat, am încetat să retrăiesc trecutul şi să mă preocup de viitor.

Astăzi, trăiesc prezentul, acolo unde se petrece întreaga viață. Astăzi trăiesc clipa fiecărei zile.

Și aceasta se numeşte … Plenitudine.

În ziua în care m-am iubit cu adevărat, am înţeles că raţiunea mă poate înşela şi dezamăgi. Dar dacă o pun în slujba inimii mele, ea devine un aliat foarte prețios.

 

Şi toate acestea înseamnă … să ştii să trăiești cu adevărat.”

Nu trebuie să ne temem de confruntări…din haos se nasc stelele.

 

Charlie Chaplin

 

Jun 8, 2016

Declaraţia mea de apreciere personală

Eu sunt eu.

În toată lumea nu mai există nimeni exact ca mine.

Există oameni care au nişte părţi asemănătoare cu ale mele dar nu seamănă cu mine perfect. De aceea tot ce vine din mine îmi aparţine numai mie, pentru că doar eu am hotărât aşa.

Eu îmi aparţin cu totul – corpul meu cu tot ceea ce face el; mintea mea cu toate gândurile şi ideile; ochii mei cu toate imaginile pe care le văd; sentimentele mele oricare ar fi ele – furie, bucurie, dragoste, frustrare, dezamăgire, nerăbdare; buzele mele şi toate cuvintele rostite – politicoase dulci şi aspre, corecte sau incorecte; glasul meu răspicat sau şoptit; toate faptele melefie că includ pe alţii sau numai pe mine.

Am propriile mele fantezii, propriile mele vise, speranţe şi spaime.

Am propriile mele triumfuri şi succese, dar şi propriile eşecuri şi greşeli.

Pentru că eu îmi aparţin mie, mă pot cunoaşte îndeaproape. Făcând acest lucru mă pot iubi şi pot fi prietena tuturor părţilor care mă alcătuiesc. Numai atunci o să pot să le fac pe ele să lucreze pentru propriul meu interes.

Ştiu că există anumite aspecte legate de mine care mă derutează, iar altele pe care nu le cunosc. Dar atâta vreme cât sunt prietenoasă cu mine însumi, pot căuta curajoasă şi plină de speranţă modalităţi de a afla mai multe despre mine.

Oricum aş arăta şi m-aş auzi, orice aş spune şi aş face, şi orice aş gândi şi aş simţi la un moment dat, mă reprezintă întru totul pe mine. Clipa aceea este autentică şi mă arată pe mine cum sunt în acel moment.

Când revăd mai târziu cum am arătat şi cum m-am auzit, ce am spus şi ce am făcut, cum am gândit şi ce am simţit, am senzaţia că multe părţi nu mi se potrivesc. Atunci las, trec peste aceste părţi, păstrându-le doar pe acelea care mi se potrivesc şi încercând să inventez altele noi în locul celor abandonate.

Văd, aud, simt, gândesc, spun şi fac. Posed instrumentele de a trăi, de a fi alături de ceilalţi, de a realiza ceva bun şi de a  găsi un rost şi o ordine în mulţimea de oameni şi de lucruri din afara mea.

Eu îmi aparţin mie şi mă pot construi.

Eu sunt eu şi mă simt bine.

 

Autor: Virginia Satir

May 11, 2016

Principiile unei vieți trăite din plin

 

  • „Dezvoltă-ți autenticitatea:nu te mai gândi mereu la ce spun ceilalți.

  • Dezvoltă-ți compasiunea față de tine însuți: renunță la perfecționism.

  • Dezvoltă-ți reziliența: combate-ți apatia și sentimentul de neputință.

  • Dezvoltă-ți sentimente de recunoștință și bucurie: îndepărtează fricile neîntemeiate și nu te mai gândi la ce-ți lipsește.

  • Dezvoltă-ți intuiția și încrederea în tine și în ceilalți: renunță la nevoia de certitudine.

  • Dezvoltă-ți creativitatea: nu te mai compara cu alții tot timpul.

  • Dedică mai mult timp jocului și odihnei: nu mai face din epuizare o marcă a statutului tău și nu-ți mai defini sentimentul de valoare prin prisma rezultatelor muncii.

  • Dezvoltă-ți o stare de calm și de liniște: renunță la anxietate ca stil de viață.

  • Dedică-te muncii care are sens pentru tine: nu te mai îndoi de propria persoană și nu încerca mereu să te conformezi așteptărilor celorlalți.

  • Râzi, cântă și dansează: nu mai încerca să pari tare și stăpân(ă) pe situație.”

 de Brene Brown
Apr 24, 2016

Zbârlici

 

zbarliciA fost odată un băiat, pe nume Zbârlici, ce avea un comportament rău, rău de tot. La orice lucru ce îl deranja câtuși de puțin, începea să țipe, să vorbească urât și chiar să arunce cu ce prindea în mână.

Într-o zi, tatăl său i-a dat un sac plin de cuie și i-a spus că, de fiecare dată când își pierde cumpătul, să bată câte un cui în gardul din spatele casei.

În prima zi, Zbârlici bătu 42 de cuie în gard, a două zi 35, a treia zi 15 și din ce în ce mai puține în zilele următoare. Băiatul a ajuns să realizeze că era mai ușor să-și controleze temperamentul decât să bată cuie în gard.

În cele din urmă a venit ziua când Zbârlici nu și-a mai pierdut calmul nici o dată și i-a spus tatălui său că nu trebuie să mai bată nici măcar un cui în gardul din spatele casei. El a reușit să-și controleze în cele din urmă temperamentul.

Tatăl său, foarte fericit și mulțumit, i-a sugerat fiului său ca pentru fiecare zi în care își va controla comportamentul să scoată câte un cui din gard.

Zilele au trecut și Zbârlici a ajuns  în sfârșit la momentul în care i-a spus  tatălui său că a scos toate cuiele din gard. Atunci, tatăl își luă fiul de mână și, uitându-se la gardul din spatele casei îi  spuse:

– Uite, fiule, ai muncit din greu să bați și să scoți cuiele, dar uită-te la toate găurile rămase în gard. Niciodată gardul nu va mai fi la fel.

– Ce vrei să spui tată? întrebă mirat Zbârlici.

– Ceea ce vreau să înțelegi este că, atunci când spui sau faci lucruri cu furie, ură sau comportament urât, lași o cicatrice, asemănătoare  acestor găuri din gard. Și nu mai contează cât de mult îți ceri scuze, rana va fi mereu acolo. O  rană verbală este la fel de dureroasă precum o rană fizică.

Prietenii, la fel ca și părinții și întreaga familie, sunt adevărate bijuterii ce trebuiesc prețuite. Ei îți zâmbesc și te încurajează  să evoluezi. Te ascultă, au un cuvânt de alinare și întotdeauna te vor primi cu inima deschisă.

Cuvintele tatălui său, precum și experiența cuielor bătute în gard, l-au făcut pe Zbârlici să se gândească asupra consecințelor caracterului său. De atunci acordă mult mai multă atenție cuvintelor adresate oricărei persoane, gesturilor arătate și faptelor sale.

Apr 17, 2016

Valoarea unui zâmbet

 

valoarea unui zambetA dărui un zâmbet fericește inima.
Îl îmbogățește pe cel care-l primește,
fără să-l sărăcească pe cel care-l dăruiește.
Nu durează decât o clipă
dar amintirea lui este îndelungată.
Nimeni nu este atât de bogat
încât să se poată lipsi de el,
nici într-atât de sărac încât să nu-l poată da.
Zâmbetul naște bucurie în familie,
dă ajutor în muncă
și este un semn concret de prietenie.
Un zâmbet dă alinare
celui care este obosit,
reînnoiește curajul în încercări
și este un medicament în tristețe.
Și dacă întâlnești pe cineva
care nu ți-l oferă,
fii generos și oferă-i-l tu pe al tău:
nimeni nu are nevoie mai mare
de un zâmbet
decât cel care nu știe să-l dea.

 

Autor: P. Faber
 
Oct 28, 2015

Poveste terapeutică: De cealaltă parte a uşii

de cealalta parte a usiiA fost odată ca niciodată un băiat, pe care părinţii l-au numit Matei. La puţină vreme după ce a venit pe lume, Matei a fost invitat de câtre familia sa într-o încăpere foarte specială. În acea cameră se aflau jucării şi mâncâruri bune. Acolo era şi un spaţiu pentru dormit, activităţi şi jocuri educative care să îi satisfacă aproape orice nevoie a lui Matei.

Încăperea era una foarte veselă. Când era foarte mic, cineva, poate părinţii lui, i-au spus lui Matei câ va trăi foarte mult timp în această cameră îi apoi, când va deveni adult, se va muta bucuros intr-o alta.

Intr-una din zile Matei a observat o uşă la capătul camerei.

- De ce se află acea uşâ în camera mea? Eu nu o folosesc niciodată! i-a Întrebat pe cei din jur.

- Aceea este o uşă dincolo de care noi toţi trebuie să trecem, dar tu nu va trebui să mergi decât peste foarte multă vreme, i-a răspuns unul dintre părinţi. Nu ai de ce să te gândeşti la acest lucru acum. Este o uşă la care te poţi gândi atunci când vei fi foarte bătrân.

Aşa că, Matei nu s-a mai gândit la ea. Se juca şi râdea. Se distra şi Învâţa. Era foarte bucuros atunci când se afla În camera ce reprezenta practic tot universul său.

Într-o zi, o femeie bătrână şi înţeleaptă l-a vizitat pe Matei. Ia cerut voie să se aşeze pentru a discuta o problemă serioasă.

- Îţi aminteşti că ai pus întrebări în legătură cu uşa care se află la capătul camerei? l-a Întrebat ea.

- Da, îmi amintesc, i-a răspuns Matei în timp ce se juca. Dar încă nu sunt nevoit să mă gândesc la uşa aceea, pentru că nu trebuie să trec dincolo de ea decât peste foarte mult timp.

Nancy Davis

Sep 4, 2015

Cum putem sa ii incurajam pe cei din jurul nostru

copii-curajSa avem curaj inseamna sa dispunem de punctele noastre forte, de tariile noastre. Aceste puncte forte le descoperim atunci cand trasaturilor noastre de caracter le atribuim o actiune indreptata catre noi insine si catre ceilalti, o actiune pozitiva si utila.  

Daca nu suntem persoane obisnuite sa incurajam, putem deveni astfel, exersand mijloacele constructive sau utile social in relatiile cu ceilalti.

Curajul ne  motiveaza si ne ajuta in depasirea provocarilor vietii, sa ne ridicam atunci cand cadem si sa o luam de la capat.

’’Asa cum planta are nevoie de apa, tot asa copiii au nevoie de incurajare.’’ 

Modalitati de a incuraja copiii:

1.  identificarea acestor puncte forte pe care le dovedesc copiii

2.  eliminarea recompenselor si pedepselor

3. modelarea empatiei: cand luam cunostinta de descurajarea lor, putem sa ii incurajam recunoscandu-le sentimentele, fara insa a le scuza comportamentul.

4. acordarea ajutorului la nevoie si nu exagerat, dezvoltandu-le astfel independenta, stima de sine, asumarea responsabilitatii.

5. impartirea sarcinilor complexe pe bucatele

6.  acordarea unu feedback pozitiv

7. cautarea logicii din spatele greselilor- cautarea imbunatatirii, aprecierea efortului, etc.

8.  acordarea ajutorului pentru a invata din greselile facute

Corectare greselilor e chiar mai importanta decat greseala in sine.

9. eliminarea dezaprobarii si denigrarii

Criticismul aduce de obicei sfaturi pe care nu le-ai cerut si nu le-ai vrut.

10. exprimarea increderii in copii.

 

Bibliografie: De ce are nevoie un copil pentru a reusi- Bettu Lou Bettner and Amy Lew.

Aug 20, 2015

SUCCESUL SI ESECUL

esecul si succesulRenuntarea la obsesia contemporana de succes si esec este al treilea pas spre eliberarea noastra de la recunoasterea inferioritatii. Nimeni nu poate fi sigur de un succes continuu; nimeni nu garanteaza contra esecului. Totusi simtim ca pozitia noastra sociala este atat de nesigura incat ne este teama de moarte sa facem greseli. Dar este omeneste sa facem greseli; si este omeneste imposibil sa evitam sa le facem. Fireste ca trebuie sa facem un efort rezonabil sa evitam a face greseli, dar lipsa de incredere in capacitatea noastra de a evita greseli umilitoare si frica de consecinte sunt responsabile de multe erori inutile. Noi toti ne miscam in directia previziunilor noastre, placute sau dureroase.

Daca ne-am putea accepta greselile din drumul nostru fara frica starii de esec, am putea fi pregatiti sa realizam mai bine ceea ce facem si asa am face mai putine greseli. In orice caz, este mai putin important ce greseli facem decat ce vom face dupa ce am facut aceste greseli. Daca nu permitem sa fim descurajati, rusinati, umiliti, putem sa ne folosim resursele pentru a ne indrepta greselile, uneori cu rezultate mai bune decat daca totul ar fi mers bine de la inceput. In mod contrar, asezam prea sus rasplata unui “succes”. Punerea accentului pe succes si oroarea de esec merg impreuna: concentrarea noastra pe succes împiedica realizarile noastre deoarece aceasta ne ameninta cu esecul. In loc sa ne straduim pur si simplu si “sa nu scapam mingea din vedere”, suntem consternati de ideea ca prestigiul poate fi spulberat daca nu avem succes. Ne pierdem bucuria de a trai, placerea de a face lucruri. Desi credem ca preocuparea noastra ne simuleaza capacitatile, de fapt le micsoreaza, si ingrijorarea ne limiteaza satisfactia la acele momente trecatoare si rare cand succesul este atins.

Inserarea chestiunii de succes sau esec in orice activitate face din aceasta activitate un risc. Imediat ce cineva isi distrage atentia de la o sarcina sa intrebe: “Cum ma descurc?” el isi ia concentrarea si energia de la acea sarcina si le indreapta catre intrebarea despre propria sa competenta sau deficienta. Cea mai buna motivatie pentru a face un lucru bine este satisfactia de a o face."

fragment din ''Egalitatea Sociala de Rudolf Dreikurs''

Jan 30, 2015
Share

O poveste despre lipsa de comunicare si relationare

Da-i mana ta

 

da-i mana taUn om se scufundase intr-o mlastina in partea de nord a Persiei. Numai capul ii mai iesea inca din mocirla. Striga din toate puterile după ajutor. Curand se aduna o multime de oameni la locul accidentului. Unul se hotara sa incerce sa il salveze pe bietul om. „Da-mi mana, îi striga. Te scot eu din mlastina”. Dar cel varat in noroi continua doar sa strige după ajutor si nu facea nimic sa-i ingaduie celuilalt sa-l ajute. „Da-mi mana” ii ceru omul de mai multe ori. Dar raspunsul era mereu doar un strigat jalnic după ajutor.

Atunci altcineva se apropie si spuse: „Nu vezi ca nu iti va da mana niciodata? Trebuie ca tu sa ii dai mana ta. Atunci il vei putea salva.

Dec 4, 2014
Share

POVESTEA CELOR TREI PORTI

povestea celor trei portiUn rege avea un fiu deştept şi curajos. Ca să-l pregătească pentru a înfrunta viaţa, îl trimise la un bătrân înţelept.

- Luminează-mă: ce trebuie să ştiu în viaţă?

- Vorbele mele se vor pierde precum urmele paşilor tăi pe nisip, dar o să-ţi dau totuşi câteva sfaturi. În drumul tău prin viaţă, vei întâlni trei porţi. Citeşte ce scrie pe fiecare dintre ele. O dorinţă mai puternică decât tine te va împinge să le urmezi. Nu încerca să te întorci, căci vei fi condamnat să retrăieşti din nou şi din nou, ceea ce încerci să eviţi. Nu pot să-ţi spun mai mult. Tu singur trebuie să treci prin asta, cu inima şi cu trupul. Acum du-te! Urmează drumul acesta drept, din faţa ta.

Bătrânul înţelept dispăru şi tânărul porni pe drumul vieţii. Nu după mult timp, se găsi în faţa unei porţi mari, pe care se putea citi: SCHIMBĂ LUMEA.

Asta era şi intenţia mea, gândi prinţul, căci chiar dacă sunt lucruri care îmi plac in această lume, altele nu-mi convin deloc.

Atunci începu prima sa luptă. Idealul său, abilitatea şi vigoarea sa îl împinseră să se confrunte cu lumea, să întreprindă, să cucerească, să modeleze realitatea, după dorinţa sa. El găsi plăcerea şi beţia cuceritorului – dar nu şi alinarea inimii. Reuşi să schimbe câteva lucruri, dar multe altele îi rezistară.

Anii au trecut. Într-o zi, îl întâlni din nou pe bătrânul înţelept, care-l întrebă:

- Ce-ai învăţat tu pe acest drum?

- Am învăţat să deosebesc ceea ce e în puterea mea, de ceea ce îmi scapă; ceea ce depinde de mine, de ceea ce nu depinde de mine.

- Bine, zise bătrânul. Foloseşte-ţi forţele pentru ceea ce stă în puterea ta şi uită ceea ce-ţi scapă printre degete. Şi dispăru.

Puţin după această întâlnire, prinţul se găsi în faţa celei de-a doua porţi, pe care stătea scris: SCHIMBĂ-I PE CEILALŢI.

Asta era şi intenţia mea, gândi el. Ceilalţi sunt sursa de plăcere, bucurii şi satisfacţii – dar şi de durere, necazuri şi frustrări.

Prin urmare. se ridică contra a tot ce-l deranja sau nu-i plăcea la cei din jurul sau. Încerca să le pătrundă în caracter şi să le extirpeze defectele. Aceasta a fost a doua luptă a sa.

Într-o zi, pe când medita asupra utilităţii tentativelor sale de a-i schimba pe ceilalţi, îl întâlni din nou pe bătrânul înţelept, care-l întrebă:

- Ce ai învăţat tu, pe acest drum?

- Am învăţat că nu ceilalţi sunt cauza sau sursa bucuriilor sau necazurilor, a satisfacţiilor sau înfrângerilor mele. Ei sunt doar prilejul, ocazia care le scoate la lumină. În mine prind rădăcină toate aceste lucruri.

- Ai dreptate, spuse bătrânul. Prin ceea ce ceilalţi trezesc în tine, ei te descoperă pe tine însuţi, în faţa ta. Fii recunoscător celor care fac să vibreze în tine bucuria şi plăcerea, dar şi celor care fac să se nasca în tine suferinţa sau frustrarea, căci prin ei viaţa îţi arată ce mai ai încă de învăţat şi calea pe care trebuie s-o urmezi.

Nu după multă vreme, prinţul ajunse în faţa unei porţi pe care scria:
SCHIMBĂ-TE PE TINE ÎNSUŢI.

Dacă eu sunt cauza problemelor mele, atunci înseamnă că asta îmi rămâne de făcut, îşi zise el şi începu lupta cu el însuşi.

Caută să pătrundă în interiorul său, să-şi repare imperfecţiunile şi defectele, să schimbe tot ce nu-i plăcea în el, tot ce nu corespundea idealului său.

După câţiva ani de luptă cu el însuşi, după ce cunoscu câteva succese, dar şi eşecuri şi rezistenţă, prinţul îl întâlni iarăşi pe bătrânul înţelept, care-l întrebă:

- Ce ai învăţat tu, pe acest drum?

- Am învăţat că există în noi lucruri pe care le putem ameliora, dar şi altele care ne rezistă şi pe care nu le putem învinge.

- Aşa este, spuse bătrânul.

- Da, dar m-am săturat să lupt împotriva a tot, a toţi şi chiar împotiva mea! Oare nu se termină niciodată? Îmi vine să renunţ, să mă dau bătut şi să mă resemnez.

- Asta va fi ultima ta lecţie, dar înainte de a merge mai departe, întoarce-te şi contemplă drumul parcurs, răspunse bătrânul şi apoi dispăru.

Privind înapoi, prinţul văzu în departare spatele celei de-a treia porţi pe care stătea scris: ACCEPTĂ-TE PE TINE ÎNSUŢI.

Prinţul se mira că n-a vazut aceste cuvinte, atunci când a pătruns prima dată prin acea poarta, dar în celălalt sens.

În luptă devenim orbi, îşi spuse el. Şi mai văzu zăcând pe jos, peste tot în jurul lui, tot ce a respins şi a învins în luptă cu el însuşi: defectele, umbrele, frica, limitările.

Le recunoscu pe toate şi învăţă să le accepte şi să le iubească. Învăţă să se iubească pe el însuşi, fără să se mai compare, să se judece, să se învinovăţească.

Îl intalni din nou pe bătrânul înţelept, care-l întrebă:

- Ce-ai învăţat în plus, pe acest drum?

- Am învăţat că a urî sau a detesta o parte din mine, înseamnă să mă condamn să nu fiu niciodată de acord cu mine însumi. Am învăţat să mă accept în totalitate, necondiţionat.

- Bine, acesta este primul lucru pe care nu trebuie să-l uiţi în viaţă, acum poţi merge mai departe.

Prinţul zări în departare, cea de-a doua poartă, pe spatele căreia scria:
ACCEPTĂ-I PE CEILALŢI.

Şi în jurul lui recunoscu toate persoanele pe care le-a întâlnit în viaţa sa – pe cei pe care i-a iubit şi pe cei pe care i-a urât, pe cei pe care i-a ajutat şi pe cei pe care i-a înfruntat. Dar, spre surpriza sa, acum era incapabil să le vadă imperfecţiunile, defectele, lucrurile care altădata îl deranjau enorm şi impotriva cărora luptase.

Bătrânul înţelept apăru din nou şi-l întrebă:

- Ce-ai învăţat mai mult decât prima dată, pe acest drum?

- Am învăţat că, fiind în acord şi armonie cu mine însumi, nu mai am nimic de reproşat celorlaţi şi nici nu mă mai tem de ei. Am învăţat să-i accept şi să-i iubesc aşa cum sunt.

- Bine, acesta este cel de al doilea lucru pe care trebuie să-l ţii minte.

Continuând drumul, Prinţul zări prima poartă, prin care trecuse cu mult timp în urmă şi văzu ceea ce era scris pe spatele ei: ACCEPTĂ LUMEA.

Privi în jurul său şi recunoscu acea lume pe care a dorit s-o cucerească, s-o transforme, s-o schimbe. Fu izbit de lumina şi frumuseţea tuturor lucrurilor, de perfecţiunea lor.

Şi totuşi, era aceeaşi lume de altă dată. Oare lumea se schimbase, sau privirea sa? Atunci se ivi bătrânul, care-l întrebă:

- Ce-ai învăţat pe drumul acesta?

- Acum am învăţat că lumea este oglinda sufletului meu. Că eu nu văd lumea, ci mă văd în ea. Când sunt fericit, lumea mi se pare minunată; când sunt necăjit, lumea îmi pare tristă. Ea nu este nici veselă, nici tristă. Ea există, atât. Nu lumea mă necăjea, ci starea mea de spirit şi grijile pe care mi le făceam. Am învăţat să o accept fără să o judec, fara nici o condiţie.

- Acesta este cel de al treia lucru important pe care nu trebuie să-l uiţi. Acum eşti împăcat cu tine, cu ceilalţi şi cu lumea!

Eşti pregătit să porneşti spre ultima încercare: trecerea de la liniştea împlinirii, la împlinirea liniştii, spuse el şi dispăru pentru totdeauna.

Daca vrei sa trezesti intreaga omenire, atunci trezeste-te tu pe de-a-ntregul; daca vrei sa elimini suferinta din lume, atunci elimina tot ce este intunecat si negativ in tine.

Cu adevarat, cel mai mare dar pe care il ai de oferit este propria ta transformare!”

 Lao Tzu

Oct 5, 2014
Share

 

"Nu poti sta la geam si sa te vezi trecand strada singur."
Milton Erikson

Omul sau scaunul cu patru picioare

omul sau scaunul cu patru picioareImaginati-va un scaun cu patru picioare. Se afla intr-un echilibru perfect, poate sustine aproape orice greutate si poate fi folosit in loc de scara cand vrem sa ajungem intr-un loc inalt si greu accesibil, ca masuta pentru cafea atunci cand nu avem una, masa pentru laptop, cuier atunci cand suntem prea lenesi sa punem haina la locul ei... Are atat de multe intrebuintari si suntem atat de obisnuiti cu scaunul incat nu ii mai acordam importanta necesara, este doar un obiect. Nu-i asa?

Daca unul dintre aceste picioare este mai scurt, se rupe sau lipseste din varii motive echilibrul scaunului nu mai este acelasi. Scaunul se clatina, nu mai poate sustine nici macar greutatea unei pisici iar in cele mai multe cazuri nu mai este nici macar reparat, ci pur si simplu aruncat si inlocuit cu unul nou.

Dar ce ar fi daca am da cate un nume fiecarui picior al scaunului? Sa zicem Atentie, Afectiune, Aprobare si Apreciere. Si ce ar fi daca acel scaun am fi chiar noi? Atunci cand cand Atentie, Afectiune, Aprobare si Apreciere sunt ingrijite si pastrate in proportii echilibrate, si noi suntem in echilibru. Putem avea astfel relatii familiale, profesionale si sociale sanatoase si de lunga durata, suntem fericiti si putem face fata cu succes oricarei incercari negative din viata noastra.

Cand una dintre aceste nevoi lipseste sau nu este satisfacuta la un nivel optim, noi, scaunul, ne dezechilibram, cadem, ne rupem... Sunt momente in care nu putem numi exact care dintre picioare lipseste sau este mai scurt dar simtim ca ceva nu este in ordine, ca ne este mult mai greu sa facem fata problemelor sau sa gasim solutii pentru rezolvarea acestora. In aceste situatii este necesara reparatia si nu aruncarea. Suntem oameni, avem nevoi, dorinte, visuri, sentimente, planuri de viitor...

Avem familie, prieteni, o slujba... Lipsa unui picior duce la un dezechilibru care ne afecteaza relatiile cu cei dragi. In astfel de momente de cumpana din viata noastra este recomandat sa apelam la ajutorul familiei, al prietenilor, duhovnicului sau al consilierului psihologic.

Rusinea de "ce o sa zica X sau Y" nu face altceva decat sa adanceasca si mai mult dezechilibrul creat, ne obliga sa depunem si mai mult efort in intentia de a sta drept, sa ne oboseasca si, intr-un final, sa ne darame la pamant fara niciun semn de avertizare.

Sep 25, 2014
Share

Atelier de Dezvoltare Personală Ploieşti

Ce înseamnă Dezvoltare Personală?

Atelier de dezvoltare personalaDezvoltarea Personală vă oferă răspunsurile la întrebările:

CINE SUNT?

CUM GÂNDESC?

CE SIMT?

CUM ACŢIONEZ?

În atelier, vom discuta şi despre cum să facem faţă cu curaj provocărilor vieţii.

Modul în care noi acţionăm determina rezultatele pe care le obţinem de la viaţă.

Dezvoltarea Personală este despre cunoaşterea resurselor, puterilor personale şi despre cum să le folosim în scopul îmbunătăţirii vieţii personale.

De ce să vii? De ce dezvoltare personală?

Vei învăţa să:

  • cunoşti cum gîndeşti, ce simţi, cum acţionezi

  • ai  încredere în forţele proprii

  • înveţi să te adaptezi mai bine schimbărilor

  • îndrăzneşti să trăieşti aşa cum doreşti

  • îţi cunoşti limitele personale

  • te accepti aşa cum eşti imperfect, unic

  • poti sa fii tu însuţi/însăţi, autentic

  • nu îţi fie teamă sa fi judecat, etichetat

  • îi cunoşti mai bine ceilalţi, cunoscându-te pe tine însuţi/însăţi

  • ai curaj în a acţiona către scopurile propuse

  • îţi cunoşti mai bine corpul şi ce doreşte el să îţi transmită prin boli, dureri

  • devii persoana care îţi doreşti cu adevarat

  • îţi dezvolţi interesul social.

Cine poate veni la atelier? Grupul va fi format din adulţi,  maxim 6 persoane.

Costuri:  50 lei / şedinţa de 2 ore.

Programul desfăşurării întâlnirilor: vineri orele 18.00-20.00 şi

                                                          sâmbăta orele 12.00-14.00

Prima întălnire: 03 octombrie 2014

Moderator: Marina Sasu Psihoterapeut

Cum mă înscriu? Trimite un e-mail la adresa: office@psihocabinetmarinasasu.ro                                    sau

                              sună la tel. 0726.380525.

Vă aşteptăm! 

Sep 18, 2014
Share

PILDA CREIONULUI


pilda creionului

Copilul îşi privea bunicul scriind o scrisoare. La un moment dat, întrebă:

- Scrii o poveste care ni s-a întâmplat nouă? Sau poate e o poveste despre mine?

Bunicul se opri din scris, zâmbi şi-i spuse nepotului:

- E adevărat, scriu despre tine. Dar mai important decât cuvintele este creionul cu care scriu. Mi-ar plăcea să fii ca el, când vei fi mare.

Copilul privi creionul intrigat, fiindcă nu văzuse nimic special la el.

- Dar e la fel ca toate creioanele pe care le-am văzut în viaţa mea!

- Totul depinde de felul cum priveşti lucrurile. Există cinci calităţi la creion, pe care dacă reuşim să le menţinem, vom fi totdeauna oameni care trăiesc în bună pace cu lumea.

Prima calitate: poţi să faci lucruri mari, dar să nu uiţi niciodată că există o Mână care ne conduce paşii. Pe această mână o numim Dumnezeu şi El ne conduce totdeauna conform dorinţei Lui.

A doua calitate: din când în când trebuie să mă opresc din scris şi să folosesc ascuţitoarea. Asta înseamnă un pic de suferinţă pentru creion, dar până la urmă va fi mai ascuţit. Deci, să ştii să suporţi unele dureri, pentru că ele te vor face mai bun.

A treia calitate: creionul ne dă voie să folosim guma pentru a şterge ce era greşit. Trebuie să înţelegi că a corecta un lucru nu înseamnă neapărat ceva rău, ceea ce este neapărat important, este să ne menţinem pe drumul drept.

A patra calitate: la creion nu este important lemnul sau forma lui exterioară, ci mina de grafit din interior. Tot aşa, îngrijeşte-te de ce se întâmplă înlăuntrul tău.

Şi, în sfârşit, a cincea calitate a creionului: lasă totdeauna o urmă.

Tot aşa, să ştii că tot ce faci în viaţă va lăsa urme, astfel că trebuie să încerci să fii conştient de fiecare faptă a ta.

Aug 4, 2014
Share

Cabinetul Individual de Psihologie Marina Sasu Invita

Parinti- Bunici- Bone

Sambata 6 Septembrie 2014  orele 16.00 la

EDUCATIE PARENTALA

Nu ne putem proteja copii de viata, de aceea cel mai important este sa ii pregatim pentru ea.

educatie_parentala.A fi parinte este cea mai importanta responsabilitate pe care o poate avea cineva in timpul vietii.
De aceea, prin intalnirile noastre saptamanale, veti invata cum sa cresteti, ca si parinti, alaturi de copiii vostri.

Scopul intalnirilor noastre: discutarea aspectelor stiintifice ale cresterii copilului si oferirea unui mediu de sustinere parentala.
Beneficii:
• oferirea de educatie, sprijin si intelegere in vederea satisfacerii nevoilor fundamentale ale copiilor: nevoia de a apartine, nevoia de a conta, nevoia de a fi capabil si nevoia de a fi incurajat.
• consolidarea relatiei parinte-copil
• dezvoltarea respectului reciproc si a interesului social
• oferirea si primirea sprijinului si intelegerii celorlalti parinti care trec prin aceleasi experiente.
Despre ce vom discuta-  2 teme/intalnire.
Exemple de teme:
• incurajarea copilului
• evitarea pedepsei si recompensei
• utilizarea consecintei logice si naturale
• fermitatea fara dominare
• respectarea copilului
• inducerea respectului pentru ordine
• eliminarea criticii si minimalizarea greselilor
• mentinerea rutinei
• castigarea cooperarii
• retragerea din conflict.
Frecventa intalnirilor: 1 sedinta/ saptamana timp de 2 ore
Numarul de locuri disponibile: 10 (parinti, bunici, bone)
Locatie: Ploiesti
Taxa de participare: 50 RON/persoana.
Inscrierile si detaliile legate de aceasta intalnire:
email office@psihocabinetmarinasasu.ro 
site www.psihocabinetmarinasasu.ro
mobil 0726.380.525.  
Va asteptam cu drag!

Jul 29, 2014
Share

 

Povestea inelului-o poveste despre cum aflam adevarata noastra valoare



povestea ineluluiUn tânăr s-a dus la un bătrân înțelept pentru a-l ajuta cu un sfat.

- Înțeleptule, am venit la tine pentru că mă simt atât de mic, de neînsemnat, nimeni nu dă doi bani pe mine și simt că nu mai am forță să fac ceva bun. Ajută-mă, învață-mă cum să fac să fiu mai bun! Cum să le schimb oamenilor părerea despre mine?
Fără ca măcar să se uite la el, bătrânul îi spuse:

- Îmi pare rău, băiete, nu te pot ajuta acum, am de rezolvat o chestiune personală. Poate după aceea.

 

May 27, 2014
Share

 

Socrate- Testul celor Trei


testul_celor_trei-_SocrateÎn Grecia antică (469-399 î.Hr.), Socrate a fost foarte apreciat pentru înţelepciunea lui. 

 Într-o zi, marele filozof s-a întâlnit întâmplător cu o cunoștința, care alerga spre el agitat şi care i-a spus:  

 - Socrate, ştii ce-am auzit, tocmai acum, despre unul dintre studenţii tăi?  

 - Stai o clipă, îi replică Socrate. Înainte să-mi spui, aş vrea să treci printr-un mic test. Se numeşte Testul celor Trei.  

 - Trei?  

 - Aşa este, a continuat Socrate. Înainte să-mi vorbeşti despre studentul meu, să stăm puţin şi să testăm ce ai de gând să-mi spui.

 

May 12, 2014
Share

 

Psihoterapie- Intrebari si raspunsuri 

Ce este psihoterapia?


psihoterapieMulte persoane evita psihoterapia datorita unor idei preconcepute, a costurilor sau din lipsa informatiilor referitoare la acest serviciu, precum si a confuziei intre profesiile de psiholog, psihiatru, psihoterapeut.

Inainte de a decide daca psihoterapia este pentru tine, ar fi bine sa fii informat. 

Desi familia sau prietenii va pot ajuta sa va simtiti mai bine sau chiar va pot oferi un sfat bun pentru schimbare, aceasta modalitate nu este psihoterapie.

Psihoterapia este o relatie profesionala intre un terapeut si un client, care se bazeaza pe principii terapeutice, structura si tehnica. Relatia dintre terapeut si client este un parteneriat, bazat pe responsabilitatea ambelor parti implicate.

Psihoterapia este ’’un dans in doi’’. Respectul mutual, empatia, confidentialitatea, cooperarea, spontaneitatea, sinceritatea sunt elementele de baza pe care le folosim in relatia terapeutica.

May 8, 2014
Share

Vestitorul zorilor



vestitorul_zorilorIn curtea gainilor, cocosul era atat de bolnav incat nimeni nu ar fi putut
conta pe cantecul lui a doua zi dimineata. Gainile erau foarte ingrijorate ca soarele nu va mai rasari daca domnul si stapanul lor nu-l va soma sa apara. Gainile, vezi, credeau ca soarele rasarea in fiecare dimineata, doar pentru ca cocosul canta. Ziua urmatoare le-a vindecat de superstitia lor. Sigur, cocosul era inca prea bolnav si prea ragusit pentru a canta, dar soarele a rasarit oricum; cursul sau nu era afectat de nimic.


(basm persan dupa Abdu"l-Baha)

Apr 23, 2014
Share

Cum Sa Va Incurajati Copilul

Raymond Corsini & Genevieve Painter

 

 1 . Construiti pe punctele lui forte.

 "Uitati-va la lucrurile bune, inclusiv la eforturile lui.

 2 . Nu ii evidentiati indatoririle.

"Nu criticati, nu cicaliti, sau nu va plangeti de ceea ce ar fi trebuit sa faca.

 3 . Aratati-i aprecierea voastra.

"Imi place  sa ascult melodiile pe care le canti.

"Apreciez modul in care ai asezat masa si in care ai facut salata; ajutorul tau face ca pregatirea cinei sa fie mult mai usoara. "

4 . Fiti prietenosi. "Un prieten impartaseste si asculta: "Pari tulburat; doresti sa vorbim? "

5 . Aratati-i afectiunea voastra.

"Un sarut, o imbratisare, sau un brat in jurul umarului il face pe copil sa simta ca-l placeti." 

 

Apr 14, 2014
Share

 

Rasul este cel mai bun medicament

Raspundeti  provocarilor vietii cu arta rasului..

Invatati sa radeti de la copiii mici, gandind la fel cum gandeau ei, visand la fel ca ei, jucandu-va jocurile lor.

Adoptati o atitudine jucausa fata de problemele lumii exterioare,nu le infruntati cu inversunare.

Folositi-va de ras ca de o supapa de siguranta pentru a va mentine sanatosi si relaxati.

Nu uitati sa radeti chiar si in cele mai tensionate situatii, ca sa mai salvati ce se poate din ziua respectiva; rasul calmeaza starea de spirit si alina nervii intinsi prea tare.

Priviti partea amuzanta a dificultatilor prin care treceti;  secretul rasului este contemplarea impersonala si detasarea.

Mai presus de toate invatati sa radeti de voi insiva; abordati fiecare zi cu simtul umorului.

Rasul este cel mai bun medicament pentru a putea duce o viata fericita si si indelungata. Cine rade... traieste!

Cine este cel mai fericit dintre oameni? Cel care pretuieste meritele altora, gasindu-si bucuria in placerea lor, ca si cum acestea i-ar apartine.

Johann Wolfgang von Goethe
Apr 9, 2014
Share

 

Viata este o calatorie


viata e o calatorieObiectivul suprem al vietii nu este destinatia ei, ci calatoria in sine.

Nu mai tanjiti dupa obiective, ci dupa actiune.

Traiti in prezent.

Bucurati-va astazi.

Bucurati-va de ceea ce faceti.

Fiti fericiti si impacati acum.

Cunoastem cu totii oameni care traiesc numai pentru proiectiile lor de viitor. Ei urmeaza sa faca mai multe lucruri maine. Va veni un moment in viitor cand vor fi fericiti. Atunci cand vor avea tot ceea ce isi doresc vor fi impacati. Intreaga lor viata depinde de viitor.

Viata este o calatorie. Ce om ar putea face o calatorie pana la unul din parcurile noastre nationale, tinandu-su ochii inchisi in fata tuturor frumusetilor, a tuturor distractiilor si a intregii fericiri care ii pot aparea pe drum, deopotriva la dus si la intors acasa? Fericirea noastra nu ar trebui sa se cramponeze niciodata de realizarea unui obiectiv. Ea trebuie descoperita in fiecare moment luminos de-a lungul drumului catre realizare. Obiectivele noastre in viata nu ar trebui sa fie altceva decat pietre de hotar catre ceva mai inalt si mai nobil in lungul proces al dezvoltarii de sine. Noi nu trebuie sa ne oprim niciodata, nu trebuie sa incetam niciodata aceasta crestere interioara.

 

Apr 5, 2014

Share

 

Scriitorul de scrisori- recomandare film

scriitorul_de_scrisori.Scritorul de Scrisori–The Letter Writer

  • film sensibil, incurajator,  in urma caruia fiecare dintre noi ramane cu ceva util vietii sale.

  • film despre iubire neconditionata, ajutor la nevoie, empatie, contributie si cooperare.

Un film care ne reaminteste de placerea de a scrie scrisori, de a primi si de a darui o incurajare la momentul potrivit.

 

Mar 19, 2014
Share

Fericirea


fericireaFericirea vine din interior, spunea Osho si se rasfrange catre ceilalti.

Fericirea este contagioasa.

Fericirea infrumuseteaza.

Cum poti fii fericit:

fii fericit cu tine insuti,

ai curajul de a fi imperfect,

dezvolta-ti umorul,

traieste in prezent,

bucura-te de compania familiei si a prietenilor,

incearca sa faci pe cineva fericit,

multumeste unei persoane,

zambeste,

iubeste,

iarta,

fii responsabil,

incurajeaza,

viziteaza-ti parintii,

fii deschis la schimbare,

ai curajul de a–ti urma visele,

fii rabdator si intelegator cu ceilalti.

Fericirea incepe cu un gand pozitiv, continua cu un sentiment pozitiv si se transforma in actiune pozitiva.

Fericirea o gasim in lucrurile marunte, in ceea ce ne face sa zambim, sa radem, sa iubim si sa fim iubiti, in cooperare si contributie, in deschiderea noastra fata de ceilalti, in sentimentul de acceptare si apartenenta al oamenilor.

Mar 3, 2014
Share

Sensul Vietii

Viata are deja un sens: tie iti revine sarcina sa il descoperi

sensul vietiiA fost odata un profesor de psihologie batran si intelept, avand experienta unei vieti indelungate pe care i-a harazit-o Dumnezeu.

Intr-o zi, la unul din cursurile sale, a asezat pe biroul sau un vas mare de sticla si un saculet cu pietre de rau, dupa care s-a adresat elevilor sai cu urmatoarele cuvinte: ''Vom realiza azi un experiment''.

 

Jan 20, 2014
Share

Adler Speaks-The lectures of Alfred Adler

Traducere şi adaptare psiholog Marina Sasu

Adolescenta

adolescentaIn societatea noastra, copiii sunt luati in ingrijire si protejati de catre parintii lor. In adolescenta, copiii incep sa se confrunte cu momentul in care trebuie sa aiba grija de ei insisi. Acesta este motivul pentru care adolescenta poate fi dificila.


In cazul in care un copil nu a fost instruit si pregatit in mod corespunzator pentru a fi autonom, se va retrage de la sarcina vietii de adult. Copilul continua sa reclame rasfat si sprijin.

In adolescenta, unii copii simt ca se apropie lupta pricipala a vietii si intra intr-o panica. Pentru acesti copii, a fi responsabil, a fi de ajutor si a-i sustine pe altii pare a fi o cerere dura si imposibila.

Nov 19, 2013
Share

Fa-ti timp

Rudyard Kipling

timpIn trecerea grabita prin lume catre veci,
Fa-ti timp, macar o clipa, sa vezi pe unde treci!
Fa-ti timp sa vezi durerea si lacrima arzand
Fa-ti timp sa poti, cu mila, sa te alini oricand!
Fa-ti timp pentru-adevaruri si adancimi de vis,
Fa-ti timp pentru prieteni, cu sufletul deschis!
Fa-ti timp sa vezi padurea, s-asculti langa izvor,
Fa-ti timp s-asculti ce spune o floare, un cocor!

Oct 31, 2013
Share

 

Despre copilarie

"Nu stiu altii cum sunt, dar eu, cand ma gandesc la locul nasterii mele, la casa parinteasca din Humulesti, la stalpul hornului unde lega mama o sfară cu motocei la capat, de crapau matele jucandu-se cu ei, la prichiciul vetrei cel humuit, de care ma tineam cand incepusem a merge copacel, la cuptiorul pe care ma ascundeam, cand ne jucam noi, băietii, de-a mijoarca, si la alte jocuri si jucarii pline de hazul si farmecul copilaresc, parca-mi salta si acum inima de bucurie! "   Ion Creangă


 

copilarieCopilaria reprezinta etapa fundamentala a vieţii in dezvoltarea personalitatii individului si aici se formeaza Stilul Vieţii- ce ghideaza alegerile si perceptiile unui individ. Experientele din copilarie nu sunt foarte importante- ce este important este perceptia noastra fata de aceste experiente din copilarie.

"Stilul Vietii se bazeaza pe primii  patru sau cinci ani ai copilariei.  Aceasta perioada se incheie cu dezvoltarea deplină personala si cu fixarea ulterioară a atitudinii fata de viata. Din acel moment, raspunsurile la intrebarile impuse in viata nu sunt dictate de realitatea relatiilor in sine, ci de anumite atitudini automate pe care le numim stilul individual."Alfred Adler

 

Oct 28, 2013
Share

Indemn

Demostene Botezindemn.

Cand te duci seara la culcare
Si-ti pui o mana sub obraz,
Sa te intrebi cu-ngrijorare:
“Ce-am facut oare azi?”

O zi trecuta fara fapte
Care sa-ti fi rămas in minte,
In viata ta e ca o noapte
Sau ca un basm fara cuvinte.

Oct 8, 2013
Share

cabinet individual de psihologie si psihoterapie Marina Sasu

 

Cabinetul Individual de Psihologie Marina Sasu

organizeaza

educatie

Grup de Sprijin si Educatie pentru Parinti

A fi parinte este cea mai importanta responsablitate pe care o poate avea cineva in timpul vietii.

De aceea, impreuna, prin intalnirile noastre saptamanale, veti invata cum sa cresteti, ca si parinti, alaturi de copiii vostri.
 
Scopul intalnirilor noastre: discutarea aspectelor stiintifice ale cresterii copilului si oferirea unui mediu de sustinere parentala.
 
Beneficii:
  • oferirea de educatie, sprijin si intelegere in vederea satisfacerii nevoilor fundamentale ale copiilor: nevoia de a apartine, nevoia de a conta, nevoia de a fi capabil si nevoia de a fi incurajat.
  • consolidarea relatiei parinte-copil
  • dezvoltarea respectului reciproc si a interesului social
  • oferirea si primirea sprijinului si intelegerii celorlalti parinti care trec prin aceleasi experiente.
Aug 21, 2013
Share

Stima de sine

stima_de_sineStima de sine inseamna sa dovedesc ca sunt capabil(a) de urmatoarele:

  • Sa spun ce gandesc.

  • Sa fac ce vreau.

  • Sa insist cand ma lovesc de o dificultate.

  • Sa nu imi fie rusine sa renunt.

  • Sa stiu ca pot supravietui esecurilor mele.

  • Sa indraznesc sa spun ,,nu" sau ,,stop".

                                                                    foto:Lucian Alecu

     

Aug 9, 2013
Share

Interesul Social la Copii

Rudolf Dreikurs

traducere Marina Sasu

As dori mai intai sa va explic ce inseamna interesul social in opinia mea. Este o traducere insuficienta a cuvântului german Gemeinschaftsgefuehl, sentiment de comuniune sociala, sentiment de apartenenta. Acest sentiment de apartenenta este foarte important.

(…) Putem spune ca doar in masura in care o persoana simte ca apartine este capabila si dispusa sa functioneze pe deplin; este capabila si dispusa sa contribuie la
 a darui si a primi.

Jul 23, 2013
Share

Sensul Viselor 

Rudolf R. Dreikurs


sensul viselorDe-a lungul civilizatiilor, după cate stim, visele au fost luate in considerare cu mare interes. Lipsa de sens a lor a stimulat imaginatia oamenilor. Simbolismul lor fantastic le-a făcut să para mijloace ale puterilor supranaturale.

Incercarile din trecut de a folosi visele pentru prezicerea viitorului si pentru scopuri similare nestiintifice, magice, au discreditat visele astfel incat nici o persoana serioasa si onesta nu le-a mai luat in seama. Abia recent a recunoscut psihiatria modernă visele, ca o cale extrem de utila de a explora viata interioara a unei persoane.

Analiza viselor este indispensabila in psihoterapia moderna.

         

Jun 18, 2013
Share

De ce au copiii intr-adevar nevoie?

Disciplina pozitiva pentru prescolari

traducere Marina Sasu

parinti-copii

Nevoile copilului vostru sunt mai simple decat ati putea crede.

Ar trebui să fie indeplinite toate nevoile reale.

In momentul in care ii dati copilului tot ceea ce vrea, se pot crea probleme uriaşe atât pentru copil cat si pentru voi, parintii.

Exista totusi o diferenta intre dorinte si nevoi.

De exemplu, prescolarul vostru are nevoie de hrana, adapost si de ingrijire.

Copilul are nevoie de caldura si de securitate. Nu are nevoie de Ipod, televizor in dormitorul sau sau de un camion monstru in miniatura pentru a se juca. Lui poate ii place sa se uite la ecranul de la televizor, dar expertii ne spun ca orice fel de ecran la aceasta varsta (prescolara) poate impiedica dezvoltarea optima a creierului.

Jun 11, 2013
Share

disciplina pozitiva

Orientari de disciplina pozitiva

Disciplina pozitiva

Jane Nelsen

traducere Marina Sasu

 

copil_descurajatCopiii indisciplinati sunt"copii descurajati", care au idei gresite cu privire la modul de realizare al scopului lor primar- sa apartina. Ideile lor gresite ii conduc catre un comportament indisciplinat.

Nu putem fi eficienti doar daca ne vom adresa mai degraba ideilor gresite decat comportamentului indisciplinat.

Utilizati incurajarea pentru a ajuta copiii sa simta "ca apartin", astfel motivatia pentru comportamentul indisciplinat va fi eliminata.

Sarbatoriti fiecare pas, mai degraba in directia imbunatatirii decat concentrandu-va pe greseli.

 

Jun 10, 2013
Share
 
Principii Adleriene de Crestere ale
Copilului

 

principii adlerieneIncurajati copilul!

Evitati pedeapsa si recompensa.

Utilizati consecinta logica si naturala.

Fiti fermi fara a domina.

Respectati copilul.

Induceti respectul pentru ordine.

Jun 9, 2013

Nu calcati panselutele

Kay Kuzma

panseluteMaestrul Gradinar mi-a spus candva:

„Lasa panselutele sa creasca in gradina Mea.”

Apoi, mi-a inmanat cazmaua si a continuat:

„Ai grija de ele pana Ma-ntorc! Vin indat’.”

„Dar, Doamne, eu nu stiu cum sa am grija de ele.

Sunt atat de firave, atat de fragile. Si eu n-am mai avut niciodata panselute!

Incredinteaza-mi un trandafir – ghimpii il vor proteja de nepriceperea si de stangacia mea.

Incredinteaza-mi o lalea –

Jun 7, 2013

Povesti cu Morala

Povestea lupilor

povestea-celor-2-lupi_6dfdcca9541361O bătrână Cherokee îi spune nepotului său despre o luptă care se dă în ea. Este o bătălie între 2 lupi.

Unul este rău: se înfurie, invidiază, regretă, lăcomeşte, e arogant, gelos, orgolios, minte, îşi plânge de milă, se simte inferior, vinovat, e plin de mânie…

Celălalt e bun: e vesel, calm, iubitor, umil, binevoitor, generos, încrezător, optimist, plin de compasiune şi credinţă, recunoscător…

Nepotul se gândi pentru o clipă apoi întrebă:

“Şi cine va câştiga această bătălie?”

Bătrâna Cherokee i-a răspuns simplu:

“Cel pe care îl hrănesc.”

Jun 6, 2013

Cooperarea dintre Sexe

Alfred Adler, M.D.

traducere Marina Sasu

 

cooperarea dintre sexe"Semnul caracteristic de armonie dintre sexe este de prietenie. In relatia dintre sexe, subordonarea este insuportabila ca si in viata natiunilor.

Dificultatile si sarcinile care decurg din subordonare pentru ambele parti sunt atat de mari incat toata lumea ar trebui sa acorde atentie acestei probleme. Aceasta zona este atat de vasta incat cuprinde viata fiecarui individ.

Este atat de complicat, deoarece cultura noastra a responsabilizat copilul cu alegerea atitudinii fata de viata într-un fel de opozitie fata de celalalt sex. "

Cei doi factori care domină toate procesele psihologice sunt interesul social si lupta pentru semnificatie. "

   

Jun 5, 2013

Sensul Vietii

Alfred Adler

sensul vietii

Cea mai importanta problema de retinut este aceea a spiritului creator mereu activ, care se vede silit sa ramana pe traiectoria stilului de viata infantil.

Aici se concentreaza tot ceea ce in diferitele scoli de psihologie poarta numele de instincte, impulsii, sentimente, idei, actiuni, atitudine fata de placere si neplacere si, in sfarsit, iubirea de sine si sentimentul de comuniune sociala.

Jun 4, 2013

Rudolf Dreikurs - Perspective

Timothy D. Evans

Rudolf Dreikurs Dragostea, senzatia de caldura este  consecinta unei relatii bune, nu cauza ei.

Bunatatea presupune un respect autentic pentru o alta persoana. Nu are nevoie de prezentare.

A fi uman nu inseamna a avea dreptate, a fi perfect - inseamna a fi util,  a contribui, nu pentru sine, ci pentru altii.

Toate problemele noastre sunt problemele sociale.

Nici o problema este prea grea odata ce aceasta este recunoscuta ca o sarcina comuna.

Jun 3, 2013

Copiii invata ceea ce experimenteaza

Dorothy Law Neite

traducere Marina Sasu

 

copiiDaca un copil traieste cu critica, invata sa condamne

Daca un copil traieste cu ostilitate, invata sa lupte

Daca un copil traieste cu ridiculizare, invata să fie timid.

Daca un copil invata sa se simta rusinat, invata sa se simta vinovat.