Contactează-ne acum!

0726.380.525

office@psihocabinetmarinasasu.ro

"Totul poate fi și altfel!" - Alfred Adler

Articole recente

vezi toate articolele
Nov 8, 2016

 

A fost odată un băiețel care se temea de întuneric. În fiecare seară, chiar dacă părinții îi lăsau veioza aprinsă, se trezea speriat în somn, plângând și cerând să doarmă cu ei. Într-o noapte, însă, o steluță strălucitoare i-a vorbit de pe cer.

„De ce îți e frică de întuneric?” l-a întrebat steluța. Copilul i-a răspuns că se teme de monștri. Steluța i-a explicat că noaptea nu este ceva de temut, că soarele se odihnește, iar ea și celelalte steluțe veghează copiii, pentru a le proteja somnul.

„Eu voi fi mereu lângă tine,” a spus steluța, „nu trebuie să îți fie frică. Poți să-mi spui orice și îți voi răspunde prin licăririle mele.”

Din acea seară, copilul nu i-a mai fost frică de întuneric. A învățat să-și facă un prieten în steluța care îi veghea somnul, iar înainte de a adormi, îi povestea despre ziua sa, recunoscându-și greșelile și adormind liniștit, știind că este protejat.

 

Sep 28, 2016

 

A fost odată un băiețel care se temea de întuneric. În fiecare seară, chiar dacă părinții îi lăsau veioza aprinsă, se trezea speriat în somn, plângând și cerând să doarmă cu ei. Într-o noapte, însă, o steluță strălucitoare i-a vorbit de pe cer.

 

„De ce îți e frică de întuneric?” l-a întrebat steluța. Copilul i-a răspuns că se teme de monștri. Steluța i-a explicat că noaptea nu este ceva de temut, că soarele se odihnește, iar ea și celelalte steluțe veghează copiii, pentru a le proteja somnul.

 

„Eu voi fi mereu lângă tine,” a spus steluța, „nu trebuie să îți fie frică. Poți să-mi spui orice și îți voi răspunde prin licăririle mele.”

 

Din acea seară, copilul nu i-a mai fost frică de întuneric. A învățat să-și facă un prieten în steluța care îi veghea somnul, iar înainte de a adormi, îi povestea despre ziua sa, recunoscându-și greșelile și adormind liniștit, știind că este protejat.

 

Jun 8, 2016

 

Eu sunt eu.

În toată lumea nu există nimeni exact ca mine.

 

Există oameni care au părţi asemănătoare cu ale mele, dar nimeni nu este exact ca mine. Tot ce vine din mine îmi aparţine, pentru că doar eu am ales asta.

 

Îmi aparţin cu totul: corpul meu, mintea mea, ochii mei, sentimentele mele – furie, bucurie, dragoste, frustrare, dezamăgire, nerăbdare; cuvintele mele, glasul meu, faptele mele. Fiecare gând, fiecare acţiune, sunt unice.

 

Am propriile mele fantezii, vise, speranţe, dar şi temeri. Am propriile triumfuri, dar şi eşecuri, pentru că îmi aparţin mie şi doar eu am puterea de a le trăi.

 

Cunosc părţi ale mele care mă derutează, dar dacă sunt prietenoasă cu mine, pot să le înţeleg şi să le folosesc în avantajul meu. Atunci când mă cunosc pe mine, mă pot iubi şi accepta pe deplin.

 

În fiecare clipă sunt autentică, aşa cum sunt în acel moment. Dacă mai târziu simt că anumite părţi nu se potrivesc, le las deoparte şi mă adaptez. Îmi păstrez doar ceea ce mă reprezintă.

 

Văd, aud, simt, gândesc, spun şi fac – sunt echipată cu toate instrumentele pentru a trăi o viaţă plină de sens, alături de ceilalţi şi de mine însămi.

 

Eu îmi aparţin mie şi mă construiesc. Eu sunt eu şi mă simt bine.”

 

– Virginia Satir

 

May 11, 2016

 

  • Dezvoltă-ți autenticitatea: nu te mai gândi mereu la ce spun ceilalți.

  • Dezvoltă-ți compasiunea față de tine însuți: renunță la perfecționism.

  • Dezvoltă-ți reziliența: combate-ți apatia și sentimentul de neputință.

  • Dezvoltă-ți sentimente de recunoștință și bucurie: îndepărtează fricile neîntemeiate și nu te mai gândi la ce-ți lipsește.

  • Dezvoltă-ți intuiția și încrederea în tine și în ceilalți: renunță la nevoia de certitudine.

  • Dezvoltă-ți creativitatea: nu te mai compara cu alții tot timpul.

  • Dedică mai mult timp jocului și odihnei: nu mai face din epuizare o marcă a statutului tău și nu-ți mai defini sentimentul de valoare prin prisma rezultatelor muncii.

  • Dezvoltă-ți o stare de calm și de liniște: renunță la anxietate ca stil de viață.

  • Dedică-te muncii care are sens pentru tine: nu te mai îndoi de propria persoană și nu încerca mereu să te conformezi așteptărilor celorlalți.

  • Râzi, cântă și dansează: nu mai încerca să pari tare și stăpân(ă) pe situație.”

 

 Brene Brown

Apr 24, 2016

 

zbarlici

Într-o zi, tatăl său i-a dat un sac plin de cuie și i-a spus: „De fiecare dată când îți pierzi calmul, bate câte un cui în gardul din spatele casei.”

În prima zi, Zbârlici a bătut 42 de cuie în gard. A doua zi a bătut 35, iar numărul de cuie bătute a scăzut tot mai mult pe măsură ce zilele treceau. Într-o zi, băiatul a realizat că era mult mai ușor să-și controleze temperamentul decât să bată cuie în gard.

În final, a ajuns să nu-și mai piardă calmul niciodată și i-a spus tatălui său că nu trebuie să mai bată niciun cui în gard. Tatăl său, mândru de realizările fiului, i-a sugerat să scoată câte un cui din gard pentru fiecare zi în care își putea controla comportamentul.

Trecând zilele, Zbârlici a ajuns să scoată toate cuiele din gard. Când și-a terminat sarcina, tatăl l-a luat de mână, i-a arătat gardul și i-a spus:

„Vezi, fiule, ai muncit din greu să bați și să scoți cuiele, dar uită-te la toate găurile care au rămas în gard. Acum gardul nu va mai fi niciodată la fel.”

„Ce vrei să spui, tată?” întrebă Zbârlici, nedumerit.

„Ceea ce vreau să înțelegi este că, atunci când spui sau faci lucruri cu furie, ură sau comportament urât, lași o cicatrice, asemenea acestor găuri din gard. Nu contează câte scuze îți ceri, rana va rămâne acolo. O rană verbală este la fel de dureroasă ca o rană fizică.”

Cuvintele tatălui și experiența cu cuiele bătute în gard l-au făcut pe Zbârlici să reflecteze la comportamentul său. De atunci, el a început să acorde mult mai multă atenție cuvintelor și faptelor sale, înțelegând cât de mult contează cum tratezi pe ceilalți.

Astfel, Zbârlici a învățat să prețuiască cu adevărat prietenii și familia, știind că, uneori, cuvintele pot lăsa urme adânci, iar iubirea și respectul trebuie să fie întotdeauna fundamentul relațiilor.

 

 

 

Apr 17, 2016

 

valoarea unui zambet
A dărui un zâmbet este o mică fapta care aduce multă bucurie. El adâncește inima celui care-l primește, fără a-l sărăci pe cel care-l oferă. Deși durează doar o clipă, amintirea unui zâmbet rămâne mult timp în urmă.
 
 
 
Nimeni nu este atât de bogat încât să nu aibă nevoie de un zâmbet și nici atât de sărac încât să nu-l poată dărui. Zâmbetul aduce bucurie în familie, ajută la muncă și semnifică prietenie adevărată.
 
 
 
Un zâmbet poate să alunge oboseala, să dea curaj în fața dificultăților și să fie un balsam pentru tristețe. Dacă întâlnești pe cineva care nu îți oferă un zâmbet, fii generos și oferă-l tu. Nimeni nu are nevoie mai mult de un zâmbet decât cel care nu știe să-l dăruiască.
 
 

— P. Faber

Nov 19, 2015
Share

Rudyard Kipling

timpÎn trecerea grăbită prin lume către veci,
Fă-ți timp, măcar o clipă, să vezi pe unde treci!
Fă-ti timp să vezi durerea și lacrima arzând
Fă-ți timp să poti, cu mila, să te alini oricând!
Fă-ți timp pentru-adevăruri și adâncimi de vis,
Fă-ți timp pentru prieteni, cu sufletul deschis!
Fă-ți timp să vezi pădurea, s-asculți lângă izvor,
Fă-ți timp s-asculți ce spune o floare, un cocor!

Versurile lui Rudyard Kipling ne învață un adevăr simplu și profund: într-o lume agitată, trebuie să facem loc pentru momentele care contează cu adevărat. A face timp pentru lucrurile esențiale – pentru familie, prieteni, natură sau pentru noi înșine – înseamnă a găsi echilibrul și sensul în viața noastră.
Într-o societate în continuă mișcare, este ușor să pierdem din vedere importanța micilor clipe care ne aduc liniște, conexiune și înțelegere profundă. Fă-ți timp să vezi, să simți, să asculți, să trăiești cu adevărat. De multe ori, esența unei vieți împlinite stă în acele momente pe care le trăim conștient, în locul în care ne aflăm și cu oamenii cu care suntem.
Kipling ne îndeamnă să ne oprim pentru o clipă, să nu lăsăm viața să ne scape printre degete, ci să învățăm să apreciem frumosul din jurul nostru – de la o floare până la o conversație sinceră cu cei dragi. Fă-ți timp pentru a te regăsi pe tine însuți și pentru a înțelege misterele și învățăturile pe care viața le oferă.
A-ți face timp înseamnă a trăi cu intenție și a nu regreta niciodată că nu ai dat suficient din timpul tău celor care contează cu adevărat.

 

Oct 31, 2015
Share

 

"Nu știu alții cum sunt, dar eu, când mă gândesc la locul nașterii mele, la casa părintească din Humulesti, la stâlpul hornului unde lega mama o sfoară cu motocei la capăt, de crăpau mâțele jucându-se cu ei, la prichiciul vetrei cel humuit, de care mă țineam când începusem a merge copăcel, la cuptiorul pe care mă ascundeam, când ne jucam noi, băieții, de-a mijoarca, și la alte jocuri și jucării pline de hazul și farmecul copilăresc, parcă-mi saltă și acum inima de bucurie! "   Ion Creangă

copilarie

Copilăria este descrisă ca fiind nu doar un stadiu al vieții, ci un moment formator al „stilului de viață”, o perioadă în care se conturează primele percepții, reacții și atitudini față de lume. Această perioadă este esențială pentru stabilirea fundamentelor unui individ, iar modul în care percepem și trăim acele momente ne influențează alegerile și comportamentele din viața adultă.

Ion Creangă, în „Amintiri din copilărie”, aduce un omagiu acestor momente din trecut, descriind cu un amestec de nostalgie și bucurie jocurile și momentele din copilărie care i-au marcat viața. Această perioadă este văzută ca o lume aparte, una magică și pură, unde totul pare simplu și plin de imaginație.

Reflecțiile din text subliniază importanța copilăriei ca un loc de formare, dar și ca un refugiu la care recurgem pentru alinare în momentele dificile ale vieții. De asemenea, se accentuează ideea că maturitatea adevărată presupune recâștigarea acelui „spirit de copil”, al mirării și al curajului de a privi lumea cu ochii inocenți ai unui copil.

Concluzie:

Copilăria este un dar al vieții, un timp de magie, de învățături și de formare a personalității. Ea nu este doar o perioadă care se sfârșește, ci un fundament esențial care ne influențează întreaga existență. Percepțiile și trăirile din copilărie, deși poate că în anumite momente nu le conștientizăm pe deplin, formează „stilul de viață” pe care-l avem în viața adultă. De aceea, importanța amintirilor din copilărie este uriașă, iar păstrarea acelei lumi simple și pure în sufletul nostru este ceea ce ne face mai compleți și mai fericiți pe măsură ce îmbătrânim.

 
 
Oct 28, 2015
Share

indemn.

Când te duci seara la culcare
Și-ți pui o mână sub obraz,
Să te întrebi cu-ngrijorare:
“Ce-am facut oare azi?”

O zi trecută fără fapte
Care să-ți fi rămas în minte,
În viața ta e ca o noapte
Sau ca un basm fără cuvinte. 

E ca şi cum n-ai fi trăit
Si ți-ai pierdut o zi din viață,
Și soarele s-ar fi oprit
Căzut în somn de dimineață.

Cât timp tu n-ai facut nimic,
Pământul s-a-nvârtit o dată,
Și doar nu-i atât de mic,
Și-a dus în spate lumea toată.

Să-ți fie aceste vorbe îndemn
Al vieții tale care vine,
Să lași pe unde treci însemn
Că ai facut și tu un bine.

Si de ești vrednic cum aș vrea,
Drept semn al timpului prezent,
Tu să ridici prin munca ta
Și gândul tău, un monument.

Demostene Botez

Un poem profund care ne invită la reflecție asupra valorii zilelor noastre și a ceea ce facem cu timpul care ni se oferă. Poetul pune în fața cititorului o întrebare esențială: „Ce-am făcut oare azi?”, subliniind faptul că o zi trăită fără a lăsa o urmă semnificativă este ca o noapte sau un basm fără sens.

Versurile ne amintesc că, indiferent cât de mici sau insignifiante pot părea acțiunile noastre, ele contează și lasă o amprentă. În timp ce noi ne încheiem ziua, lumea continuă să se învârtească și, prin urmare, este important să avem grijă să contribuim la ea cu fapte bune, chiar și prin cele mai mici gesturi.

Poemul sugerează că viața nu este doar despre a trăi, ci despre a face ceva semnificativ. Să lăsăm „pe unde trecem însemn” și să ridicăm, prin munca și gândurile noastre, un monument ce va dăinui, chiar și într-o lume în continuă schimbare.

Acest mesaj poate fi o sursă de inspirație pentru fiecare dintre noi, îndemnându-ne să fim mai conștienți de ce lăsăm în urma noastră și cum putem contribui pozitiv la lumea în care trăim.

 

Oct 28, 2015

 

de cealalta parte a usii

A fost odată un băiat pe nume Matei, care trăia într-o cameră veselă, plină de jucării și mâncare bună, unde își petrecea zilele bucuros, fără griji. Într-o zi, a observat o ușă la capătul camerei și a întrebat despre ea. Părinții i-au spus că nu avea de ce să se îngrijoreze de această ușă, căci ar fi trebuit să treacă dincolo de ea abia când va fi foarte bătrân.
 
 
 
Cu toate acestea, o femeie înțeleaptă l-a vizitat și i-a spus că va trebui să treacă dincolo de ușă mai curând decât se aștepta. Matei, speriat și încă neînțelegând, a refuzat categoric să accepte ideea, temându-se de ce ar putea găsi dincolo de ea.
 
 
 
După mai multe discuții cu femeia, Matei a început să înțeleagă că acea ușă reprezenta schimbarea inevitabilă, o etapă din viața sa, o tranziție ce face parte din călătoria oricărei ființe. În cele din urmă, și-a înfruntat frica, iar când ziua cea mare a venit, era pregătit să pășească dincolo de prag, cu inima plină de iubire și înțelepciune.
 
 
 
Călătoria lui Matei a fost una de acceptare a schimbărilor, de învățare a modului de a face față noilor începuturi, luând cu el amintirile și învățăturile dobândite în timp.
 
 
 
— Nancy Davis

 

Oct 8, 2015
Share

Cabinetul Individual de Psihologie Marina Sasu

organizează

educatie

Grup de Sprijin și Educație pentru Părinți

A fi părinte este o responsabilitate majoră și o călătorie continuă de învățare. Pentru a sprijini părinții în această provocare, am creat un grup de sprijin și educație, dedicat celor care vor să învețe cum să crească alături de copiii lor, prin înțelegere și susținere.

Scopul întâlnirilor: Discutarea unor aspecte științifice fundamentale ale creșterii copilului și crearea unui mediu de susținere pentru părinți. Vom aborda teme relevante pentru educația și dezvoltarea unui copil echilibrat, sprijinind consolidarea relației părinte-copil.

Beneficiile participării:

  • Oferirea de educație, sprijin și înțelegere pentru a satisface nevoile fundamentale ale copiilor, precum nevoia de a aparține, de a conta, de a fi capabili și de a fi încurajați.
  • Consolidarea relației părinte-copil prin înțelegere reciprocă.
  • Dezvoltarea respectului reciproc și a unui interes social sănătos.
  • Împărtășirea și primirea sprijinului din partea altor părinți care trec prin experiențe similare.

Temele întâlnirilor (2 teme pe întâlnire): Exemple de teme abordate:

  • Încurajarea copilului
  • Evitarea pedepsei și recompensei
  • Utilizarea consecințelor logice și naturale
  • Fermitatea fără dominare
  • Respectarea copilului
  • Inducerea respectului pentru ordine
  • Eliminarea criticii și minimalizarea greșelilor
  • Menținerea rutinei
  • Câștigarea cooperării
  • Retragerea din conflict

Detalii:

  • Frecvența întâlnirilor: 1 ședință/săptămână, timp de 2 ore
  • Numărul de locuri disponibile: 10 (părinți, bunici, bone)
  • Locație: București și Ploiești
  • Taxa de participare: 50 RON/persoană

Înscrierea se face prin:

"Nu ne putem proteja copiii de viață, de aceea cel mai important este să îi pregătim pentru ea." – Rudolf Dreikurs

Vă așteptăm cu drag!

 
 
 
Oct 5, 2015
Share

 

"Nu poți sta la geam și să te vezi trecând strada singur."Milton Erikson

omul sau scaunul cu patru picioare

 

Citatul „Nu poți sta la geam și să te vezi trecând strada singur.” al lui Milton Erickson subliniază ideea că este imposibil să ne înțelegem sau să ne vedem clar fără a fi implicați activ în propria noastră viață și experiență. În mod similar, povestea despre „scaunul cu patru picioare” ne oferă o analogie puternică despre echilibrul interior al fiecărei persoane.

Imaginați-vă un scaun perfect echilibrat cu patru picioare. Acest scaun, ca și viața noastră, poate îndeplini multe funcții și este esențial pentru a ne sprijini în fața diverselor provocări. Atenția, Afecțiunea, Aprobare și Apreciere sunt cele patru „picioare” ale scaunului nostru, iar când acestea sunt în echilibru, putem să facem față cu succes oricărei dificultăți și să menținem relații sănătoase.

Totuși, atunci când unul dintre aceste „picioare” este slăbit, scurtat sau lipsă, echilibrul nostru interior se clatină. Nu mai suntem capabili să susținem greutatea problemelor și să ne gestionăm emoțiile în mod eficient. Când nu putem identifica exact ce lipsește, dar simțim că ceva nu este în ordine, este semn că avem nevoie de „reparație”. Reparația nu înseamnă să ne înlocuim complet, ci să recunoaștem nevoia de ajutor și să apelăm la resursele care ne pot sprijini, cum ar fi familia, prietenii, un consilier psihologic.

E important să înțelegem că, în momentele dificile, rușinea sau teama de ce vor spune alții nu face decât să agraveze situația. Făcând acest lucru, încercăm să stăm drepti pe un scaun instabil, obosindu-ne și ajungând în cele din urmă la un punct de colaps emoțional. În schimb, este esențial să acceptăm ajutorul și să lucrăm împreună pentru a ne restabili echilibrul interior, astfel încât să putem face față cu curaj și încredere provocărilor vieții.

Reparația este un proces activ, un semn că ne îngrijim de noi înșine și că suntem dispuși să acceptăm ajutorul atunci când este necesar. Este un pas esențial pentru a rămâne în echilibru și pentru a trăi o viață împlinită și sănătoasă.


Sep 25, 2015
Share

Atelier de Dezvoltare Personală Ploieşti

Ce înseamnă Dezvoltare Personală?

Atelier de dezvoltare personala

De ce să te implici în dezvoltarea personală? Iată câteva motive care răspund nevoilor și dorințelor tale interioare:

  1. Înțelegi cum gândești, ce simți și cum acționezi: Vei învăța să fii conștient de propriile gânduri, emoții și comportamente, ceea ce îți va permite să ai un control mai mare asupra reacțiilor tale și să îți îmbunătățești viața.
  2. Îți întărești încrederea în forțele proprii: Vei învăța să ai mai multă încredere în tine și în deciziile tale, ceea ce te va ajuta să faci față mai ușor provocărilor zilnice.
  3. Te adaptezi mai ușor schimbărilor: Viața este în continuă schimbare, iar dezvoltarea personală te va învăța cum să faci față acestor schimbări cu flexibilitate și calm.
  4. Îndrăznești să trăiești așa cum dorești: Vei învăța să îți urmezi visele și dorințele, să trăiești o viață autentică, fără teama de a fi judecat sau etichetat.
  5. Îți cunoști limitele personale: Te vei învăța să îți recunoști limitele și să îți accepți imperfecțiunile, ceea ce va duce la un grad mai mare de auto-compasiune și înțelegere.
  6. Te accepți așa cum ești - imperfect și unic: Vei învăța să te îmbrățișezi așa cum ești, fără a te mai compara cu alții, să îți apreciezi unicitatea și imperfecțiunile.
  7. Poți fi tu însuți, autentic: Dezvoltarea personală te va ajuta să îți găsești autenticitatea și să te exprimi fără frica de a fi judecat.
  8. Nu îți va mai fi teamă să fii judecat sau etichetat: Vei învăța să te eliberezi de temerile legate de opinia celor din jur și să fii liber să trăiești în conformitate cu propriile valori.
  9. Cunoști mai bine pe ceilalți, cunoscându-te pe tine însuți: Dezvoltarea personală te ajută să înțelegi mai bine comportamentele și motivațiile celor din jur, având în același timp o mai bună înțelegere a propriilor acțiuni.
  10. Ai curajul să acționezi în direcția scopurilor tale: Vei învăța să îți urmezi cu curaj visurile și să îți îndeplinești obiectivele, chiar și atunci când drumul pare greu.
  11. Îți cunoști mai bine corpul și ce îți transmite prin dureri sau boli: Dezvoltarea personală include și înțelegerea semnificației semnalelor corpului tău, care îți poate arăta ce ai nevoie pentru a fi mai sănătos și mai echilibrat.
  12. Devii persoana care îți dorești cu adevărat să fii: Vei învăța să te concentrezi pe ceea ce vrei cu adevărat de la viață, să îți urmezi pasiunile și să te împlinești pe plan personal.
  13. Îți dezvolți interesul social: Îți vei îmbunătăți abilitățile de comunicare, de relaționare și de a construi conexiuni autentice cu ceilalți, ceea ce îți va permite să îți creezi un cerc de suport puternic.

Prin dezvoltarea personală, vei învăța nu doar să te înțelegi mai bine, dar și să ai o viață mai împlinită, mai echilibrată și mai autentică. Alegerea de a investi în tine este o decizie care te va transforma, aducându-ți mai multă liniște, satisfacție și succes în viața ta.

 

 
 
 
 
 
Sep 18, 2015
Share
pilda creionului
Această poveste transmite lecții valoroase despre viață, într-un mod simplu, dar profund. Cei cinci pași simbolizați de calitățile creionului pot ghida fiecare persoană care își dorește o viață echilibrată și împlinită.
  1. Ghidajul unei forțe superioare – Este esențial să recunoaștem că nu suntem singuri în călătoria noastră. Fie că este vorba de principiile care ne ghidează sau de valorile fundamentale, există întotdeauna o influență exterioară care ne sprijină pașii și deciziile. Înțelegerea acestui aspect ne ajută să rămânem centrați și în armonie cu direcția aleasă.
  2. Înfruntarea provocărilor și a dificultăților – Viața nu este lipsită de obstacole, iar momentele de dificultate au rolul de a ne forma și întări. Așa cum creionul devine mai ascuțit prin utilizarea ascuțitoarei, la fel și noi evoluăm și ne perfecționăm prin lecțiile învățate în urma provocărilor.
  3. Corectarea greșelilor – A învăța din propriile greșeli și a le rectifica este esențial pentru progresul personal. Capacitatea de a recunoaște când lucrurile nu merg conform planului și de a ajusta cursul, fără a ne condamna, este un aspect important al dezvoltării.
  4. Valorile interioare – În viață, ceea ce contează cu adevărat este ceea ce se află în interiorul nostru, nu doar aparențele exterioare. Aprecierea propriilor valori și principii ne ajută să ne ghidăm deciziile și acțiunile, fiind baza unei vieți autentice și bine fundamentate.
  5. Impactul acțiunilor noastre – Fiecare acțiune pe care o întreprindem are un impact asupra celor din jur, chiar și atunci când nu suntem conștienți de acest lucru. Este important să fim conștienți de urmele pe care le lăsăm în viața celor din jur și să ne străduim să lăsăm moșteniri pozitive și constructive.
Pilda creionului ne încurajează să fim mai conștienți de cine suntem, de cum ne gestionăm greșelile și cum interacționăm cu ceilalți. Creionul simbolizează procesul de auto-reflecție și de transformare personală, amintindu-ne că adevărata esență și succesul nu se află în lucrurile exterioare, ci în echilibrul și integritatea noastră interioară.
Sep 4, 2015

 

 

Curajul este esențial în viața noastră, iar pentru a-l dezvolta, trebuie să identificăm și să ne folosim punctele forte. Aceste trăsături de caracter, atunci când sunt direcționate spre acțiuni pozitive și utile pentru noi înșine și pentru ceilalți, devin fundamentul curajului.

De asemenea, curajul ne ajută să depășim provocările vieții, să ne ridicăm când cădem și să o luăm de la capăt.Pentru a încuraja copiii, este important să aplicăm mai multe modalități care să le sprijine dezvoltarea și să le întărească încrederea în propriile abilități.

Câteva dintre aceste modalități includ:

  1. Identificarea punctelor forte ale copiilor: Recunoașterea și susținerea acestora pentru a le spori încrederea în sine.
  2. Eliminarea recompenselor și pedepselor: Acestea pot crea un climat de frică sau dependență, în loc de unul bazat pe responsabilitate și învățare.
  3. Modelarea empatiei: Când copiii se simt descurajați, este important să le validăm sentimentele, dar fără a le scuza comportamentele dăunătoare.
  4. Acordarea ajutorului la nevoie: Este important să ajutăm copiii, dar fără a-i face dependenți. Astfel, le dezvoltăm independența și asumarea responsabilității.
  5. Împărțirea sarcinilor complexe în pași mici: Acest lucru îi ajută să nu se simtă copleșiți și să înțeleagă că orice pas mic contează.
  6. Acordarea unui feedback pozitiv: Este esențial să recunoaștem eforturile copiilor și să le apreciem progresele.copii -curaj
  7. Căutarea logicii din spatele greșelilor: În loc să punem accent pe greșeli, este mai important să căutăm soluții și să apreciem efortul depus.
  8. Încurajarea învățării din greșeli: Copiii trebuie să înțeleagă că greșelile sunt o oportunitate de învățare, nu o sursă de rușine.
  9. Eliminarea dezaprobării și denigrării: Critica inutilă doar înrăutățește situația și nu oferă soluții reale.
  10. Exprimarea încrederii în copii: Când le arătăm că avem încredere în capacitățile lor, le întărim dorința de a înfrunta provocările și de a se strădui pentru succes.

Prin aceste abordări, nu doar că ajutăm copiii să învețe să fie curajoși, dar le oferim și un mediu în care se simt susținuți și încurajați să-și dezvolte întregul potențial.

Bibliografie: De ce are nevoie un copil pentru a reuși - Bettu Lou Bettner și Amy Lew

 

 

Aug 21, 2015
Share

 

Stima de Sine: Cum ne percepem și cum trăim această percepție

Stima de sine reprezintă părerea pe care o avem despre noi înșine, modul în care ne simțim față de această părere și cum acționăm în viață pe baza acesteia. Este un amestec de gânduri, judecăți și emoții, toate având un impact profund asupra modului în care ne simțim și interacționăm cu lumea din jur.

Ce înseamnă stima de sine?

Stima de sine este esențială în cadrul relațiilor sociale. Aceasta nu se formează în izolare, ci se influențează de interacțiunile cu ceilalți. De asemenea, nu este vorba doar de ceea ce gândim despre noi înșine, ci și despre modul în care ne simțim în legătură cu această părere.

Cum se exprimă stima de sine?

  1. Prin emoții: Stima de sine influențează în mod direct starea noastră emoțională, fie că ne simțim liniștiți și încrezători, fie că experimentăm neliniște și îngrijorare.

  2. Prin comportamente: Stima de sine afectează modul în care acționăm, fie că suntem spontani și deschiși, fie că suntem blocați sau retrași, în relațiile noastre sociale sau în activitățile cotidiene.

  3. Prin gânduri: Stima de sine poate face ca gândurile noastre să se concentreze asupra propriilor noastre defecte și temeri, influențând astfel perspectiva asupra vieții și a propriei persoane.

Cum să cultivăm o stimă de sine sănătoasă?

Stima de sine nu este un concept simplu sau ușor de schimbat, dar prin introspecție și eforturi conștiente, putem să o îmbunătățim. Aprecierea de sine nu înseamnă să ne considerăm perfecți sau invincibili, ci să acceptăm atât calitățile, cât și imperfecțiunile noastre, având încredere că putem evolua și învăța din experiențele noastre.

Principalele caracteristici ale unei stime de sine sănătoase includ:

  • Capacitatea de a spune „nu” atunci când este necesar și de a trăi în acord cu propriile convingeri.
  • Curajul de a recunoaște că nu știm totul și de a cere ajutor atunci când avem nevoie.
  • Acceptarea greșelilor și eșecurilor ca parte din procesul de învățare și creștere personală.
  • Posibilitatea de a iubi și respecta pe ceilalți fără a-i suprasolicita sau a-i sufoca.
  • Încrederea în propria valoare, indiferent de ceea ce spun ceilalți sau de circumstanțele exterioare.

Concluzie

Stima de sine nu este doar o percepție despre cine suntem, ci un proces dinamic care ne influențează întreaga viață. Îmbunătățirea acesteia se bazează pe autoacceptare, încredere și curajul de a trăi autentic, chiar și atunci când ne confruntăm cu incertitudini sau eșecuri.

 
Aug 20, 2015

 

esecul si succesul

 

Renunțarea la obsesia pentru succes și teama de eșec este esențială pentru depășirea complexului inferiorității. Greșelile sunt inevitabile și umane, iar frica de a le face ne împiedică să progresăm. Chiar dacă trebuie să evităm greșelile, e mai important cum le corectăm decât ce greșeli facem.

Punerea prea mare accent pe succes ne limitează realizările și bucuria de a trăi. Când ne concentrăm pe succes, risipim energia pe teama de eșec, pierzând din plăcerea activităților. Cea mai bună motivație este satisfacția de a face ceva bine, nu frica de eșec.

Fragment din ''Egalitatea Socială'' de Rudolf Dreikurs

 

 

 

Aug 9, 2015
Share

Rudolf Dreikurs


Interesul Social la Copii – Rudolf Dreikurs

Rudolf Dreikurs subliniază importanța sentimentului de apartenență și interesul social în dezvoltarea copiilor. Acesta consideră că un copil devine capabil și dispus să funcționeze pe deplin doar atunci când simte că aparține unui grup, fie că este vorba de familie, școală sau comunitate. Conform lui Dreikurs, acest sentiment de apartenență nu este doar un lux emoțional, ci o necesitate pentru dezvoltarea sănătoasă a copilului.

Dezvoltarea Interesului Social

Copilul este o ființă socială încă din primele momente ale vieții sale. Chiar și un nou-născut este receptiv la mediul social, răspunzând la atmosfera din jurul său. El va experimenta fericire sau nefericire în funcție de cum se simte în legătură cu lumea înconjurătoare, demonstrând astfel că interesul social este fundamental pentru evoluția sa.

Cum putem dezvolta interesul social la copii?

  1. Înțelegerea a ce să nu facem este primul pas esențial. Dreikurs sugerează că nu putem construi relații sănătoase și respectuoase dacă continuăm să umilim copilul, să-l criticăm constant sau să-l răsfățăm excesiv. Ambele extreme slăbesc sentimentul de valoare al copilului și îi inhibă dezvoltarea unui interes social sănătos.

  2. Sentimentul de a fi suficient de bun este esențial pentru ca un copil să se simtă că aparține. Nu este vorba doar de realizări externe, precum diplome sau succes material, ci de sentimentul intern că, prin simpla sa existență, copilul are un loc important în lume. Acest loc nu poate fi condiționat de succesul său, ci de acceptarea sa necondiționată.

  3. Stabilirea limitelor clare și respectarea acestora este crucială. Dreikurs afirmă că respectul pentru un copil presupune a-i da încredere că este capabil să ia decizii și să învețe din greșelile sale. Asta înseamnă a-i permite copilului să se exprime liber, dar și a-i învăța că există limite și responsabilități.

  4. Comunicarea fermă și blândă este cheia unei educații eficiente. Dreikurs subliniază că părinții și educatorii trebuie să fie calmi, fermi și buni în același timp, pentru a încuraja respectul reciproc și pentru a sprijini dezvoltarea unui interes social sănătos în rândul copiilor.

Concluzie

Prin urmare, interesul social nu este doar un concept abstract, ci un fundament al dezvoltării psihologice a copilului. Este vorba despre a crea un mediu în care copilul se simte valoros, capabil și respectat, iar acest lucru se face prin încurajarea relațiilor autentice, stabilirea unor limite clare și, mai ales, oferirea unui sentiment puternic de apartenență.

 
 
Aug 4, 2015
Share

Educație Parentală

 

A fi părinte reprezintă una dintre cele mai mari responsabilități și provocări din viața unei persoane. În cadrul întâlnirilor noastre săptămânale, ne propunem să susținem părinții în procesul educațional și de dezvoltare personală alături de copiii lor.

Scopul întâlnirilor:
Discutarea unor principii fundamentale ale educației copilului și crearea unui mediu de susținere și sprijin parental, care să permită dezvoltarea unei relații sănătoase și echilibrate între părinți și copii.

Beneficii:

  • Sprijinire aeducației, suportului și satisfacerea nevoilor fundamentale ale copiilor: Consolidarea relației părinte-copil pe baza respectului și încrederii reciproce
    • Nevoia de apartenență
    • Nevoia de validare și recunoaștere
    • Nevoia de autonomie și dezvoltare personală
    • Nevoia de încurajare și sprijin
  • Promovarea unui interes social autentic și al unei comunități de părinți care împărtășesc aceleași experiențe
  • Crearea unui cadru în care părinții pot învăța unii de la alții și pot găsi soluții pentru provocările întâmpinate

Temele întâlnirilor:
În cadrul fiecărei întâlniri, se vor discuta două teme esențiale care vizează dezvoltarea educațională și emoțională a copiilor:

Exemple de teme:

  • Încurajarea copilului: Strategii eficiente pentru sprijinirea dezvoltării încrederii și stimei de sine a copilului.
  • Evitarea pedepsei și recompensei: Cum să promovăm comportamentele dorite prin metode pozitive, fără a recurge la pedepse sau recompense extrinseci.
  • Utilizarea consecințelor logice și naturale: Cum să învățăm copiii să înțeleagă și să accepte consecințele naturale ale acțiunilor lor.
  • Fermitatea fără dominare: Cum să menținem autoritatea într-o manieră echilibrată, fără a impune control excesiv.
  • Respectarea copilului: Importanța respectului și ascultării nevoilor copilului pentru a construi o relație sănătoasă.
  • Inducerea respectului pentru ordine: Cum să încurajăm dezvoltarea unor obiceiuri de ordine și disciplină personală.
  • Eliminarea criticii și minimalizarea greșelilor: Cum să creăm un mediu în care greșelile sunt considerate oportunități de învățare, nu surse de critică.
  • Menținerea rutinei: Importanța stabilirii unui program zilnic care să susțină dezvoltarea echilibrată a copilului.
  • Câștigarea cooperării: Tehnici de promovare a unui comportament cooperant și responsabil în rândul copiilor.
  • Retragerea din conflict: Cum să gestionăm conflictele cu calm și obiectivitate, evitând escaladarea acestora.

Vă invităm să participați la aceste sesiuni de educație parentală, unde veți învăța tehnici și principii educaționale dovedite, alături de o comunitate de părinți care împărtășesc aceleași preocupări și dorințe de a oferi copiilor lor un mediu de creștere și dezvoltare optimă.

 
 
 
 

 

 
 
Jul 29, 2015
Share

 

O poveste despre cum aflăm adevărata noastră valoare

povestea ineluluiUn tânăr, simțindu-se neimportant și fără valoare, cere ajutorul unui înțelept pentru a învăța cum să fie mai respectat de cei din jur.

În loc să îi ofere un sfat direct, bătrânul îi cere să meargă la târg pentru a vinde un inel, stabilind ca preț minim un bănuț de aur. După ce tânărul nu reușește să vândă inelul la acest preț, bătrânul îl trimite la un bijutier, care îl evaluează la 58 de bănuți de aur.
În urma acestei experiențe, bătrânul îi explică tânărului că valoarea sa reală nu este determinată de opiniile celor din jur, ci de înțelegerea profundă a propriei valori, asemenea inelului care poate fi apreciat doar de un expert.
 
Lecția principală este că fiecare individ are o valoare intrinsecă, care nu trebuie influențată de evaluările exterioare.

 

Jul 23, 2015
Share

Rudolf R. Dreikurs

sensul viselor

Visele – O Cale de Explorare a Vieții Interioare

De-a lungul civilizațiilor, visele au captat o mare atenție din partea oamenilor, fiind văzute adesea ca mesaje de la puteri supranaturale. Chiar dacă în trecut visele erau asociate cu prezicerea viitorului și alte scopuri mistice, în prezent psihiatria modernă le recunoaște drept un instrument valoros în explorarea psihicului uman.

Rolul viselor în psihoterapie

Visele sunt considerate o formă de gândire activă, în care imaginația creează imagini vizuale animante. În timpul somnului profund, creierul se odihnește, însă pe măsură ce somnul devine mai ușor, activitatea cerebrală crește, iar gândurile devin mai libere și mai creative. Astfel, visăm în fiecare noapte, dar doar acele vise care sunt deosebit de puternice sau captivante sunt amintite la trezire.

Visele ca formă de gândire simbolică

Viselnu sunt doar imagini la întâmplare, ci gânduri exprimate simbolic, în culori, forme și mișcare. Aceasta face ca visele să fie o metodă artistică de gândire, iar oamenii care își suprima imaginația pot trăi vise mai puțin vibrante, în timp ce alții pot manifesta un talent artistic semnificativ în cadrul viselor. De asemenea, prin analiza viselor, s-a descoperit la unii indivizi abilități artistice neconștientizate anterior.

         vise  Visele – o reflecție a gândurilor și atitudinilor noastre

Înțelegerea viselor presupune înțelegerea modului în care gândesc oamenii. Gândirea obișnuită are rolul de a pregăti acțiuni, dar în condiții anormale, gândurile pot deveni obsesive și pot înlocui acțiunea. Visele reflectă aceste gânduri, așteptări și atitudini, iar atitudinea visătorului în vis influențează viitorul său imediat. Chiar și visele banale au o încărcătură emoțională semnificativă, care se transmite și în viața cotidiană a visătorului.

Concluzie: Visele ca „fabrica de emoții”

Alfred Adler a numit visul „fabrica de emoții”, subliniind rolul acestuia de a crea stări emoționale ce influențează personalitatea și comportamentul visătorului în viața de zi cu zi. Visele sunt o reflectare a gândurilor, atitudinilor și a emoțiilor noastre cele mai profunde, având un impact semnificativ asupra modului în care percepem și trăim realitatea.

 
 

 

Jun 18, 2015
Share

Disciplina pozitivă pentru prescolari

parinti-copii

Educația Copiilor Preșcolari: Ce au de fapt nevoie copiii?
În dezvoltarea unui preșcolar, nevoile fundamentale sunt adesea mai simple decât am putea crede. A înțelege diferența între nevoi și dorințe este esențial pentru un parenting eficient. Copiii nu au nevoie de obiecte materiale, ci de un mediu sănătos și echilibrat care să le sprijine dezvoltarea emoțională, socială și cognitivă.

1. Sentimentul de apartenență și semnificație

Este esențial ca un copil să se simtă iubit și acceptat pentru cine este, nu pentru comportamentul său sau realizările sale. Sentimentul de apartenență nu trebuie condiționat de comportamentele perfecte ale copilului. Un copil care nu simte că aparține poate deveni descurajat și va încerca să găsească această apartenență prin comportamente necorespunzătoare. Părinții trebuie să creeze un mediu de siguranță, în care fiecare membru al familiei să fie apreciat și respectat.

2. Percepțiile de capabilitate

Un preșcolar are nevoie de un spațiu sigur pentru a învăța și a exersa noi abilități. Părinții trebuie să îi ofere oportunități de a-și demonstra abilitățile și de a învăța prin experiență directă. Cuvintele și laudele nu sunt suficiente pentru a construi un sentiment de competență. Copilul va învăța să aibă încredere în sine atunci când își va vedea propriile progrese.

3. Puterea personală și autonomia

Chiar și cei mai mici copii dezvoltă rapid un sentiment de putere personală. De la a spune „nu” la a face alegeri simple, copiii încep să își revendice autonomie. Rolul părinților este de a ajuta copilul să își canalizeze această energie într-o direcție pozitivă, învățându-l abilități de rezolvare a problemelor, cooperare și respect reciproc. Disciplină eficientă și iubire sunt cheile dezvoltării acestui sentiment de autonomie.

4. Competențe sociale și de viață

În perioada preșcolară, învățarea abilităților sociale este crucială. Copiii trebuie să învețe cum să interacționeze cu ceilalți, să își asume responsabilități și să dobândească abilități de viață, cum ar fi mâncatul sau îmbrăcatul singuri. În această etapă, învățarea prin imitație este esențială, iar părinții pot să le ofere exemple prin activități zilnice, cum ar fi pregătirea mesei sau montarea unui obiect. Aceste momente le dezvoltă competentele și le construiesc încrederea în propria valoare.

Concluzie

Educația copiilor preșcolari nu se axează pe obiecte materiale, ci pe construirea unui sentiment de apartenență, a unui sentiment de competență și a unui sentiment de autonomie. 
 
 
 
Jun 11, 2015
Share

disciplina pozitiva

Disciplina pozitivă

Jane Nelsen 

copil_descurajat

Copiii care manifestă comportament indisciplinat sunt, de fapt, "copii descurajați", care au concepții greșite despre cum să-și îndeplinească scopul principal: să aparțină. Aceste idei greșite îi conduc spre comportamente problematice.

Nu putem fi eficienți doar prin a ne concentra pe comportament, ci și pe corectarea acestor idei greșite.

Încurajarea și apartenența

Folosiți încurajarea pentru a ajuta copiii să simtă că "aparțin", astfel încât motivația pentru comportamentul indisciplinat să dispară. Sărbătoriți fiecare progres, chiar și mic, în loc să vă concentrați pe greșeli.

Timp special împreună

Petrecerea unui timp de calitate cu copiii poate aduce schimbări majore. Împărtășirea momentelor lor de bucurie și tristețe vă ajută să înțelegeți mai bine nevoile și emoțiile lor.

Rezolvarea problemelor prin cooperare

Organizați întâlniri familiale sau de clasă pentru a rezolva probleme prin cooperare și respect reciproc. Acesta este un mod de a crea o atmosferă iubitoare și respectuoasă, care să ajute copiii să dezvolte auto-disciplina, responsabilitatea și abilități de rezolvare a problemelor.

Sarcini semnificative

Oferiți-le copiilor sarcini care au valoare, astfel încât să simtă că fac o contribuție reală. Implicați-i în luarea deciziilor, iar acest lucru le va crește motivația.

Clarificarea așteptărilor

Asigurați-vă că toți înțeleg clar așteptările, de exemplu, ce înseamnă o "bucătărie curată" sau alte sarcini. Întrebați copiii: „Care este înțelegerea voastră despre ce trebuie să faceți?”

Respectul reciproc

Modelați respectul reciproc, fiind amabili și fermi în același timp. Este esențial să arătați respect față de copil, dar și față de voi și față de „nevoile situației”.

Pauza constructivă

Pauza nu trebuie să fie o formă de pedeapsă. Oferiți-le copiilor un spațiu pentru a se liniști și a reflecta înainte de a rezolva o problemă. Aceasta ajută la gestionarea emoțiilor și promovează soluționarea problemelor cu respect.

Greșelile sunt oportunități de învățare

Ajutați copiii să înțeleagă că greșelile sunt o oportunitate de învățare. Folosiți cei trei pași ai recuperării după o greșeală:

  1. Recunoașterea greșelii
  2. Reconcilierea – spuneți „îmi pare rău, nu am gestionat corect situația”
  3. Rezolvarea – concentrați-vă pe soluții, nu pe vină.

Soluții, nu pedepse

În loc de pedepse, implicați copiii în găsirea unor soluții respectuoase și rezonabile la problemele lor. Începeți discuția cu un mesaj de dragoste și îngrijorare: „Îmi pasă de tine, hai să găsim împreună o soluție.”

Bucurie și distracție

Nu uitați să aduceți bucurie și distracție în viețile copiilor, atât acasă, cât și la școală. O atmosferă pozitivă contribuie la o disciplină eficientă.


Aceste orientări ajută la crearea unei relații de respect și înțelegere, promovând dezvoltarea unei discipline pozitive, bazată pe încurajare și soluții, nu pe pedepse.

 
 
 
 
Jun 9, 2015

Kay Kuzma

panselute

Autorul povestește despre un grădinar căruia i se încredințează sarcina de a îngriji panseluțele delicate, plante fără apărare naturală, spre deosebire de alte flori mai rezistente, precum trandafirii sau lalelele. Grădinarul, nesigur de capacitățile sale, cere altceva mai ușor de îngrijit, dar Maestrul Grădinar îi spune că secretul succesului este iubirea, grijă și răbdare. El trebuie să îngrijească aceste flori fragede cu blândețe și încredere, lăsându-le să se hrănească din lumina sufletului său. Poemul încheie cu un apel la responsabilitate, sugerând că, pentru a proteja și ajuta la creșterea celor din jur, trebuie să fim atenți și blânzi în toate acțiunile noastre.

Concluzie
Poemul transmite o lecție despre responsabilitatea de a îngriji lucruri fragile, fie ele ființe sau idei, care necesită iubire și răbdare pentru a crește frumos. Mesajul central este că adevărata putere și frumusețe apar atunci când alegem să tratăm cu respect și grijă fragilitatea, în loc să căutăm doar confortul soluțiilor ușoare. În viață, ca și în grădinărit, atenția noastră plină de empatie și răbdare are un impact profund asupra celor din jur, iar acest lucru ne ajută să creștem și să înflorim ca oameni.
Jun 7, 2015

Povești cu Morală

Povestea lupilor

povestea-celor-2-lupi_6dfdcca9541361
O bătrână Cherokee îi spune nepotului său despre o luptă care se dă în ea. Este o bătălie între 2 lupi.
Unul este rău: se înfurie, invidiază, regretă, lăcomeşte, e arogant, gelos, orgolios, minte, îşi plânge de milă, se simte inferior, vinovat, e plin de mânie…
Celălalt e bun: e vesel, calm, iubitor, umil, binevoitor, generos, încrezător, optimist, plin de compasiune şi credinţă, recunoscător…
Nepotul se gândi pentru o clipă apoi întrebă:
“Şi cine va câştiga această bătălie?”
Bătrâna Cherokee i-a răspuns simplu:
“Cel pe care îl hrănesc.”
Jun 6, 2015

 

 

Cooperarea dintre sexe

Cooperarea între sexe, conform lui Alfred Adler, reprezintă cheia unei relații armonioase și sănătoase. Esențială în această dinamică este egalitatea și respectul reciproc, iar orice formă de subordonare, fie din partea femeii, fie din partea bărbatului, este disfuncțională și dăunătoare pentru ambele părți. Aceasta nu doar că creează un dezechilibru în relație, dar afectează și dezvoltarea personală a fiecărei persoane.


Adler subliniază că dragostea autentică între două persoane de sexe diferite presupune atracție fizică și mentală, exclusivitate și o predare completă 

și reciprocă. În această viziune, relațiile nu sunt doar o chestiune de satisfacție personală, ci o muncă continuă bazată pe interesul social și devotamentul partenerilor. Doar astfel, cuplul poate construi o legătură durabilă și sănătoasă, în care fiecare își poate exprima nevoile și dorințele într-un mediu de susținere reciprocă.

Un alt punct cheie pe care îl ridică Adler este educația sexuală. Aceasta nu se limitează doar la explicațiile fiziologice ale relațiilor sexuale, ci implică o pregătire psihologică și emoțională. O educație sexuală corectă contribuie la formarea unei atitudini sănătoase față de dragoste și căsătorie, care sunt fundamentale pentru prevenirea abuzurilor și pentru menținerea unei relații bazate pe respect și egalitate.

În concluzie, relațiile de cuplu trebuie să se bazeze pe egalitate, respect și interes social comun, iar numai printr-o colaborare autentică și echilibrată se pot depăși provocările inerente ale unei relații de lungă durată. Aceste principii sunt esențiale în psihoterapia de cuplu, ajutând partenerii să construiască o relație bazată pe încredere, susținere și iubire autentică.

Jun 5, 2015

 

sensul vietii

Sensul Vieții – Alfred Adler

 
Alfred Adler propune o viziune a sensului vieții centrată pe sentimentul de comuniune socială și efortul întru biruință. Potrivit lui, fiecare individ dezvoltă un stil de viață în copilărie, influențat de legile interne de mișcare și de interacțiunile cu mediul.
Sentimentul de inferioritate devine o forță motivațională care determină individul să se străduiască și să depășească propriile limitări.
 
Adler subliniază importanța comuniunii sociale, considerând-o esențială pentru dezvoltarea unui individ echilibrat. Colaborarea activă în familie și societate ajută la formarea unui caracter solid și responsabil. Munca nu este doar un mijloc de autoafirmare, ci și o contribuție la binele colectivității.
 
Pentru a dezvolta un sentiment sănătos de comuniune socială, educația timpurie este crucială. Un copil învățat să coopereze și să își asume responsabilități va avea un impact pozitiv asupra societății.
 
Adler consideră că iubirea și relațiile trebuie să fie bazate pe egalitate și dăruire, iar curajul este esențial pentru a înfrunta provocările vieții. Retragerea din fața problemelor sau alegerea sinuciderii reflectă lipsa de curaj și de contribuție la colectivitate.
 
În concluzie, viața fiecărei persoane este un efort continuu de a depăși inferioritatea, de a contribui activ la societate și de a găsi un echilibru interior, bazat pe muncă, iubire și colaborare.
Jun 4, 2015

 

Rudolf Dreikurs

Rudolf Dreikurs, cunoscut psihoterapeut și educator, a subliniat importanța relațiilor umane și a interacțiunilor sociale în dezvoltarea unei vieți echilibrate și sănătoase. Iată câteva dintre perspectivele sale fundamentale:

  1. Dragostea și căldura interumană nu sunt cauze, ci consecințe ale unei relații sănătoase. Aceasta evidențiază că bunătatea și respectul autentic sunt esențiale pentru orice relație, iar acestea nu necesită recunoaștere sau validare externă pentru a exista.

  2. A fi uman nu înseamnă a fi perfect sau a avea întotdeauna dreptate, ci a contribui activ la binele celor din jur. Acesta este fundamentul unei vieți autentice și împlinite.

  3. Dreikurs consideră că toate problemele noastre sunt probleme sociale. Astfel, soluțiile nu pot fi găsite decât în colaborare și înțelegere reciprocă. Echilibrul și armonia apar doar între cei egali, iar colaborarea este cheia rezolvării problemelor comune.

  4. Frica nu rezolvă problemele, ba chiar le adâncește. În loc să ne temem de eșecuri sau greșeli, trebuie să învățăm din ele și să le folosim ca oportunități de învățare. Emoțiile noastre sunt întotdeauna legate de intențiile noastre reale, iar acțiunile noastre sunt reflectarea acestora.

  5. Permisivitatea, adesea confundată cu înțelegerea și iubirea, poate ignora nevoia de ordine și de stabilire a limitelor clare. Știind ce să nu facem este un pas important în înțelegerea a ceea ce trebuie să facem pentru a crea un mediu sănătos pentru dezvoltarea personală și colectivă.

  6. Libertatea și autenticitatea apar atunci când nu ne mai preocupăm de propriile noastre succese sau eșecuri, ci ne dedicăm scopurilor comune și contribuim la bunăstarea celor din jur. De asemenea, imperfecțiunea nu trebuie să fie o frână în calea dezvoltării noastre, ci un stimulent pentru a învăța și a crește.

  7. Puterea interioară a fiecărei persoane este extraordinară, dar aceasta rămâne inaccesibilă atunci când ne simțim victime ale circumstanțelor externe. Recunoașterea acestei puteri este esențială pentru a trăi o viață împlinită.

Aceste perspective ale lui Dreikurs ne încurajează să fim mai conștienți de influența pe care o avem asupra celor din jur și de modul în care interacțiunile noastre contribuie la construirea unei vieți armonioase și echilibrate. Viața se trăiește în prezent și fiecare moment este o oportunitate de a acționa în conformitate cu valorile noastre, fără teama de a greși.

 
 
Jun 3, 2015

 

copii

Dorothy Law Neite subliniază cât de importantă este mediul în care un copil crește și cum comportamentele și atitudinile părinților sau ale celor din jur influențează dezvoltarea sa emoțională și psihologică.

Experiențele timpurii ale unui copil modelează modul în care acesta va percepe lumea, relațiile și propria sa valoare.

  1. Critica duce la autocritică și condamnare, formând o persoană care poate deveni excesiv de autojudecătoare.
  2. Ostilității îi răspunde cu agresiune și tendința de a intra în conflicte.
  3. Ridiculizarea formează o timiditate cronică și o încredere scăzută în sine.
  4. Rușinea cultivă vinovăția și poate duce la dificultăți în acceptarea propriei persoan
  5. Toleranța învață răbdarea și capacitatea de a înțelege diversitatea umană.
  6. Încurajarea sprijină încrederea în propriile forțe și abilități.
  7. Lauda stimulează apreciera și recunoașterea propriilor realizări.
  8. Corectitudinea învață dreptatea, iar siguranța creează un fundament solid de credință în sine și în lume.
  9. Aprobarea contribuie la stima de sine, iar acceptarea și prietenia formează capabilitatea de a iubi și de a fi iubit.

Aceste învățăminte ne reamintesc că modul în care un copil este tratat influențează nu doar comportamentul său imediat, ci și felul în care va interacționa cu lumea întreagă pe parcursul vieții sale.

În psihoterapie, este esențial să înțelegem aceste rădăcini ale comportamentului, pentru a putea ajuta indivizii să depășească modelele disfuncționale învățate în copilărie și să creeze relații mai sănătoase cu ei înșiși și cu ceilalți.
 
 
May 27, 2015
Share

 

 

testul_celor_trei-_Socrate

 

Într-o întâlnire cu un cunoscut, Socrate pune în aplicare un test înainte de a asculta ce i se spune despre un student al său. Testul celor Trei presupune evaluarea informației în trei criterii: Adevărul, Binele și Utilitatea.
 
  1. Adevărul: Socrate întreabă dacă ceea ce se spune este adevărat. Răspunsul este negativ, pentru că informația este doar auzită, nu confirmată.
  2. Binele: A doua întrebare se referă la valoarea morală a informației – este ceva pozitiv despre student? Din nou, răspunsul este nu.
  3. Utilitatea: În final, Socrate întreabă dacă informația ar fi de folos. Răspunsul este tot negativ.
 
Concluzia lui Socrate este clară: dacă ceea ce urmează a fi spus nu este adevărat, nu este de bine și nu este util, atunci nu ar trebui să fie spus deloc. Testul celor Trei subliniază importanța responsabilității în comunicare și selectarea cu grijă a cuvintelor.

 

May 12, 2015
Share

 

Psihoterapia - Întrebări și răspunsuri

 

 

Ce este psihoterapia?
Psihoterapia este un proces profesional și personalizat, în care terapeutul și clientul colaborează pentru a înțelege și rezolva dificultăți emoționale sau comportamentale. Spre deosebire de sfaturile oferite de familie sau prieteni, psihoterapia se bazează pe principii științifice și tehnici dovedite, având la bază respectul reciproc, empatia, confidențialitatea și sinceritatea. Această relație terapeutică te ajută să îți înțelegi mai binepsihoterapieemoțiile, să îți transformi gândirea și să îți îmbunătățești viața.
 
Durata psihoterapiei
Ședințele de psihoterapie au o durată variabilă, în funcție de tipul abordat: 45 de minute pentru terapia individuală, 90 de minute pentru cuplu și familie și 2 ore pentru terapia de grup. Este recomandat ca ședințele să fie programate săptămânal. Durata întregului proces terapeutic depinde de complexitatea problemelor și de metoda utilizată.
 
Costurile psihoterapiei
Deși costurile psihoterapiei pot părea un obstacol pentru unii, trebuie menționat că investiția în sănătatea emoțională se reflectă direct în îmbunătățirea calității vieții tale. Beneficiile pe termen lung, cum ar fi o mai bună adaptare în viața personală și profesională, echilibru emoțional și relații îmbunătățite, fac ca această investiție să fie valoroasă. 
 
Este psihoterapia potrivită pentru mine?
Mersul la psihoterapeut nu înseamnă că ești „vulnerabil” sau „neputincios”, ci că ai curajul de a lucra asupra propriei tale dezvoltări. Psihoterapia te poate ajuta să îți îmbunătățești relațiile, să înțelegi mai bine provocările din viața ta și să îți crești calitatea vieții. Indiferent de obstacolele întâmpinate, procesul terapeutic îți oferă sprijinul necesar pentru a depăși dificultățile și a găsi soluții durabile.

Când să mergi la psihoterapeut?
Este recomandat să consulți un psihoterapeut atunci când simți că provocările emoționale, stresul sau relațiile dificile îți afectează viața. De asemenea, dacă te confrunți cu sentimente de anxietate, depresie, dificultăți de decizie sau pierderea unui echilibru în viața personală sau profesională, psihoterapia poate fi un ajutor semnificativ.
 
Cum pot verifica autenticitatea unui psihoterapeut?
Pentru siguranța și încrederea ta, este esențial să colaborezi cu un profesionist certificat. Poți verifica dacă psihoterapeutul este înscris în Registrul Unic al Psihologilor cu Drept de Liberă Practică, disponibil pe site-ul Colegiului Psihologilor din România (www.copsi.ro).Marina Sasu - Psihoterapeut Autonom Adlerian

Pentru mai multe informații sau pentru a programa o ședință, nu ezita să mă contactezi la:Tel: 0726.380.525, Website: www.psihocabinetmarinasasu.ro
 
Îți sunt alături pe drumul tău către o viață mai echilibrată și împlinită.
Apr 23, 2015
Share

 

 

Aceste 17 puncte oferă o abordare empatică și pozitivă pentru a construi o relație sănătoasă și echilibrată cu copilul, punând accent pe înțelegere, încredere și respect. Ele se concentrează pe importanța susținerii emoționale și a creării unui mediu în care copilul se simte în siguranță, înțeles și apreciat.
 
  1. Construirea pe punctele forte înseamnă a încuraja și a observa aspectele pozitive, dar și eforturile făcute de copil.
  2. Evitarea criticii ajută la evitarea conflictelor inutile și încurajează dezvoltarea încrederii în sine.
  3. Aprecierea sinceră a acțiunilor copilului este un mod de a-i arăta că este valoros și că eforturile sale sunt remarcate.
  4. Prietenia este esențială pentru o relație de încredere, iar oferirea unui spațiu de comunicare deschisă îl face pe copil să se simtă susținut.
  5. Afecțiunea exprimată prin gesturi fizice (săruturi, îmbrățișări) întărește legătura emoțională.
  6. Sugestiile pentru pași mici în realizarea unei sarcini pot face lucrurile mai puțin copleșitoare.
  7. Jocul este un mod natural de a construi relații și de a învăța prin distracție.
  8. Umorul ajută la relaxarea atmosferei și întărește conexiunea.
  9. Recunoașterea eforturilor, chiar și atunci când rezultatele nu sunt perfecte, încurajează perseveranța.
  10. Conștientizarea reacțiilor ajută părinții să răspundă mai calm și mai rațional în momentele de tensiune.
  11. Disciplinarea în tăcere evită escaladarea conflictelor și promovează auto-reflecția.
  12. Respectarea libertății copilului și învățarea prin consecințe naturale dezvoltă autonomia.
  13. Evitarea recompenselor și pedepselor favorizează o educație bazată pe înțelegere și respect reciproc.
  14. Acceptarea copilului așa cum este încurajează stima de sine și încrederea în propria persoană.
  15. Empatia față de copil, văzând lucrurile din perspectiva sa, ajută la o mai bună înțelegere a nevoilor și emoțiilor acestuia.
  16. Încrederea în potențialul copilului îl sprijină să își descopere talentele și abilitățile în propriul ritm.
  17. Optimizarea ca părinți ajută la cultivarea unei atitudini pozitive în fața provocărilor.

 

Toate aceste puncte sunt valoroase în crearea unui mediu armonios și de susținere, contribuind la dezvoltarea unei relații bazate pe respect, înțelegere și iubire.
 
Apr 14, 2015
Share

 

 

Râsul este, într-adevăr, o formă de eliberare și un remediu natural pentru multe dintre greutățile vieții. Când reușim să privim lucrurile cu o atitudine jucăușă și să nu ne luăm prea în serios, putem trece prin momentele dificile mult mai ușor.

Râsul nu doar că ne face să ne simțim mai bine, dar ne ajută să rămânem în echilibru emoțional și să păstrăm o perspectivă sănătoasă asupra vieții.

Goethe a avut dreptate când spunea că cei mai fericiți sunt cei care găsesc bucurie în succesul altora. Apreciarea și umorul aduc o lumină deosebită în viața noastră.

E o lecție pe care mulți dintre noi ar putea-o învăța pentru a trăi o viață mai împlinită.

Cum găsești tu râsul în momentele provocatoare ale vieții?

 
 

 

 

 

Apr 9, 2015
Share

 

viata e o calatorie

 Este ușor să ne lăsăm captivați de dorința de a ajunge „acolo”, de a atinge acele obiective viitoare care ne promit fericirea, dar adevărata frumusețe a vieții se află în fiecare pas pe care îl facem pe drum. A trăi în prezent, a fi conștient de ceea ce simțim și experimentăm acum, este un dar pe care mulți dintre noi îl pierdem în goana după succes.

 

John Ruskin ne amintește că nu destinația este ceea ce contează, ci călătoria. Fiecare moment, fiecare mică realizare, fiecare pas făcut în direcția viselor noastre, contează. A fi fericiți acum, cu ceea ce avem, și a învăța din fiecare experiență ne ajută să creștem și să ne dezvoltăm.

 

Cum îți găsești tu bucuria în fiecare zi, indiferent de obiectivele tale?

Apr 5, 2015

Share

 

 

scriitorul_de_scrisori.Scritorul de Scrisori–The Letter Writer

 

The Letter Writer este un film profund și sensibil, care ne invită să reflectăm asupra valorilor esențiale ale vieții, precum iubirea necondiționată, empatia, și importanța acțiunilor mici care dau sens existenței noastre. Povestea pune în centrul atenției un scriitor de scrisori care, prin cuvintele sale, reînvie speranța și oferă încurajare celor care se află la răscruce de drumuri. Mesajul său devine un far al luminii, amintindu-ne de puterea de a transforma viețile celor din jur prin gesturi simple, dar semnificative.

Unul dintre citatele memorabile ale filmului sintetizează perfect învățătura sa:

"Sper să-ți apreciezi viața și sursa din care izvorăște. Știu că viața poate fi dificilă. E ușor să pierdem din vedere lucrurile care contează cu adevărat. Dar am încredere că adânc în sufletul tău, știi ce este prețios în viața ta."

Aceste cuvinte nu sunt doar un îndemn de a aprecia fiecare clipă, ci și o invitație la introspecție, la găsirea echilibrului și a înțelepciunii interioare, chiar și în fața provocărilor. Prin povestea sa, filmul ne învață că adevărata împlinire nu se află într-un viitor incert, ci în capacitatea de a trăi prezentul cu sens și autenticitate.

Un alt mesaj fundamental al filmului este acela că fiecare dintre noi deține „cheia vieții” – o cheie care simbolizează libertatea și responsabilitatea de a alege direcția în care dorim să ne îndreptăm. Este o amintire puternică că nu trebuie să ne lăsăm condiționați de circumstanțe, ci să alegem cu înțelepciune fiecare pas al călătoriei noastre.

The Letter Writer nu este doar o poveste despre scrisori, ci despre conexiuni umane autentice, despre contribuția fiecărei acțiuni mici la un bine mai mare și despre încurajarea reciprocă pe care o putem oferi celor din jurul nostru. Este un film care ne îndeamnă să ne amintim de puterea alegerii, de frumusețea vieții și de iubirea care ne unește.

Vizionarea acestui film este o oportunitate de a redescoperi adevăratele comori ale vieții și de a ne reaminti că fiecare dintre noi deține cheia unui destin plin de sens și împlinire.

 
 
 
Mar 19, 2015
Share

Fericirea


fericirea

Fericirea: O Călătorie Interioară și Exterioară

Fericirea, așa cum o definește Osho, nu este un obiectiv extern pe care îl urmărim, ci o stare interioară care se răsfrânge asupra celor din jur. Aceasta este o energie contagioasă, care aduce frumusețe și luminozitate nu doar în viața noastră, dar și în viața celor pe care îi întâlnim.

Cum putem găsi fericirea? În primul rând, trebuie să învățăm să fim fericiți cu noi înșine, să acceptăm imperfecțiunile noastre și să ne dezvoltăm simțul umorului. Fericirea nu înseamnă perfecțiune, ci autenticitate și curajul de a trăi fiecare zi în prezent, fără a fi captivi în trecut sau anxioși pentru viitor.

Fericirea se construiește prin relațiile cu cei dragi. Familia și prietenii sunt surse de susținere și bucurie, iar bucuria de a face pe cineva fericit este una dintre cele mai pure forme de împlinire. O simplă mulțumire, un zâmbet, o îmbrățișare sau un cuvânt de încurajare pot schimba o zi întreagă.

În plus, fericirea se manifestă prin acțiuni. Începe cu un gând pozitiv, care se transformă într-un sentiment bun și care, în cele din urmă, se concretizează într-o acțiune pozitivă. Chiar și gesturile mici au un impact major asupra stării noastre interioare și asupra celor din jur.

Fericirea nu vine doar din lucruri mari, ci din momentele mici, din râsul împărtășit cu cei dragi, din zâmbetul unei persoane care se simte apreciată, dintr-o îmbrățișare sinceră sau dintr-un ajutor dat din inimă. Fericirea este o stare de cooperare, de contribuție și de acceptare reciprocă, iar atunci când suntem deschiși la schimbare și la visurile noastre, atunci ajungem să înțelegem adevărata esență a acesteia.

În final, fericirea este despre a trăi în armonie cu noi înșine și cu ceilalți, despre a fi răbdători și înțelegători, despre a ierta și a iubi fără a aștepta ceva în schimb. Căutând fericirea în fiecare zi, chiar și în cele mai mici momente, ajungem să înțelegem că ea este mai aproape decât credem și că este, de fapt, o alegere conștientă pe care o facem zi de zi.

 
Mar 3, 2015
Share

Sensul Vieții

Viața are deja un sens: ție îți revine sarcina să îl descoperi

sensul vietii

Un profesor de psihologie bătrân și înțelept, cu o vastă experiență de viață, a dorit să le transmită elevilor săi o lecție importantă despre priorități și gestionarea vieții. Într-o zi, el a adus în clasă un vas mare de sticlă și un săculeț cu pietre de râu. A început să pună pietre mari în vas și, după ce l-a umplut, i-a întrebat pe elevi: „Este plin vasul?” Toată lumea a răspuns afirmativ. Apoi, el a luat un recipient cu pietriș și l-a turnat în vas, amestecând astfel pietrișul printre pietre. A întrebat din nou: „Este plin vasul?” Răspunsul a fost iar afirmativ. A urmat apoi cu nisip, pe care l-a turnat în vas pentru a umple spațiile libere. După ce și-a completat demonstrația, profesorul a întrebat din nou: „Acum este plin vasul?” După un răspuns afirmativ timid din partea elevilor, el a turnat apă în vas, completându-l.Atunci, profesorul le-a spus: „Dacă nu puneți mai întâi pietrele mari în vas, nu va încăpea niciunul dintre celelalte elemente. Acest vas reprezintă viața voastră. Ce reprezintă pietrele mari pentru voi?” Răspunsurile au fost variate: familie, prietenii, împlinirea visurilor, iubirea etc. Profesorul le-a spus: „Dacă nu puneți întâi pietrele în viața voastră, riscați să vă umpleți timpul cu pietriș și nisip – lucruri mai puțin esențiale, dar care riscă să vă consume viața.”

Concluzii:

  1. Prioritizarea lucrurilor fundamentale: Viața trebuie construită pe lucruri esențiale – „pietrele mari” –cum ar fi familia, prietenii, visurile și valorile personale. Acestea trebuie puse mai întâi, deoarece ele sunt cele care dau sens și direcție vieții noastre.
  2. Reflecția asupra propriilor priorități: Fiecare persoană trebuie să reflecteze la ceea ce constituie „pietrele mari” în viața sa, astfel încât să își construiască o viață autentică și împlinită. Fără aceste baze solide, restul activităților nu vor avea niciodată un impact semnificativ.
  3. Evitarea distragerii cu lucruri mai puțin importante: Viața este adesea plină de detalii, probleme și activități care pot părea urgente sau importante, dar care, în realitate, nu contează atât de mult în ansamblul vieții. Este important să învățăm să separăm esențialul de accesorii.

În final, lecția profesorului este clară: pentru o viață împlinită și echilibrată, trebuie să ne concentrăm pe ceea ce este cu adevărat important și să nu permitem ca detaliile mărunte să ne devieze de la calea care contează cu adevărat.

 

 

 

 

 

Jan 20, 2015
Share

Adolescența


Adolescența este un moment de tranziție important în viața unui copil, un interval în care acești copii se confruntă cu provocările legate de autonomie, responsabilitate și dorința de a deveni adult.

În acest proces, copiii se confruntă cu schimbări fizice, emoționale și psihologice, iar modul în care aceștia gestionează aceste transformări depinde, în mare măsură, de pregătirea anterioară și de sprijinul primit din partea celor din jur.

Unii adolescenți se simt copleșiți de sarcinile vieții adulte și, fără o pregătire corespunzătoare, pot să se retragă în fața responsabilităților, așteptând în continuare sprijin și răsfăț din partea părinților. Acești tineri pot deveni mai reticenți la a accepta responsabilități, iar acest comportament poate duce la conflicte cu părinții și la o stare de confuzie emoțională. În schimb, alți adolescenți pot adopta un comportament de rebeliune, căutând libertate și independență, prin diverse acțiuni de testare a limitelor, cum ar fi consumul de alcool, fumatul sau refuzul de a respecta normele familiale.

adolescenta

Această perioadă poate fi interpretată ca o criză, dar, de fapt, adolescența nu este o criză de sine. Este o fază de dezvoltare, în care tinerii încep să își dovedească propria independență și să își construiască identitatea. Pentru mulți dintre ei, adolescența reprezintă o perioadă de explorare a noilor posibilități și oportunități de învățare, în care se dezvoltă abilități noi și încep să își definească direcțiile personale și profesionale.

Un aspect esențial al acestei perioade este înțelegerea că adolescența nu înseamnă doar provocări și dificultăți, ci și o oportunitate de dezvoltare. Adolescenții care au fost pregătiți din timp să accepte autonomia și responsabilitatea vor face față cu încredere noilor situații. Aceștia vor experimenta libertatea cu încredere și curaj, contribuind activ la dezvoltarea propriei lor vieți și la construirea unei societăți mai colaborative.

Concluzii: 

  1. Autonomia și responsabilitatea sunt esențiale: Adolescența nu este doar o perioadă de schimbări fizice, ci și una de dezvoltare emoțională și psihologică. Tinerii trebuie să învețe să accepte autonomia și să își asume responsabilitățile, lucru care poate fi greu de realizat în lipsa unei pregătiri anterioare.

  2. Impactul pregătirii în copilărie: Pregătirea adecvată în copilărie, în special în ceea ce privește independența și încrederea în propriile abilități, are un impact semnificativ asupra modului în care adolescenții vor face față provocărilor acestei perioade. Dacă nu sunt încurajați să își asume responsabilități și să se adapteze la schimbare, adolescenții pot dezvolta comportamente de evitare și frică de a înfrunta viața adultă.

  3. Adolescența ca oportunitate de dezvoltare: Deși poate părea o perioadă de criză, adolescența este o fază de învățare și creștere. Aceasta le oferă tinerilor posibilitatea de a explora noi oportunități și de a-și defini identitatea, având în vedere că toți adolescenții nu vor trăi aceleași experiențe sau vor aborda această perioadă într-un mod similar.

  4. Sprijinul și înțelegerea părinților: Părinții joacă un rol esențial în sprijinirea adolescenților, ajutându-i să facă tranziția către viața adultă cu încredere și stabilitate. Aceștia trebuie să își înțeleagă copiii, să le acorde libertatea de a experimenta, dar și să le ofere limite sănătoase și ghidaj atunci când este nevoie.

May 8, 2014
Share

 


vestitorul_zorilorÎn curtea găinilor, cocoșul era atât de bolnav încât nimeni nu ar fi putut
conta pe cântecul lui a doua zi dimineața.

Găinile erau foarte îngrijorate că soarele nu va mai răsări dacă domnul și stăpânul lor nu-l va soma să apară.

Găinile, vezi, credeau că soarele răsărea în fiecare dimineață, doar pentru că cocoșul cânta. Ziua urmatoare le-a vindecat de superstiția lor.

Sigur, cocoșul era înca prea bolnav și prea răgușit pentru a cănta, dar soarele a răsărit oricum; cursul său nu era afectat de nimic.


(basm persan dupa Abdu"l-Baha)

Jun 10, 2013
Share
 

principii adleriene

  • Încurajați copilul!

  • Evitați pedeapsa și recompensa.

  • Utilizați consecința logică și naturală.

  • Fiți fermi fără a domina.

  • Respectați copilul.

  • Induceți respectul pentru ordine.